Pages

Tuesday, March 31, 2009

Ada orang fobia tudung


SOALAN:
PENGETUA tempat saya mengajar cukup baik dengan pelajar dan guru-guru sesi pagi dan sesi petang. Selalu adakan kelas petang, kelas tambahan, selalu mesyuarat menyebabkan sesetengah guru lenguh dibuatnya dan terlalu mengambil berat disiplin pelajar.

Dia mempunyai Master of Education dari Universiti Malaya. Masalahnya sehingga kini dia tidak memakai tudung. Di sekolah kami, boleh dikatakan semua pelajar Melayu pakai tudung, kecuali beberapa anak Orang Asli.

Ada ustaz dan ustazah datang memberi syarahan dan menyentuh tentang hukum-hukum menutup aurat di luar sembahyang. Malangnya dia tidak datang ke ceramah tersebut, sibuk di pejabat. Pernah saya lihat dia memakai tudung semasa menghadiri majlis kematian seorang pelajar di kampung berhampiran, paras rupanya kelihatan lebih ayu dan anggun, tetapi jambulnya tetap keluar.

Saya suka kepadanya kerana dia seorang pengetua yang dedikasi, tegas dan tidak pilih kasih ketika memberi markah prestasi guru untuk naik pangkat atau ketika memberi sokongan kepada guru-guru yang ingin cuti dan melanjutkan pelajaran.

n Nurul, Kajang.

JAWAPAN: Aurat seorang perempuan yang telah baligh di luar sembahyang dengan lelaki ajnabi, termasuk guru perempuan iaitu pengetua, yang dimaksudkan dalam perbicaraan ini dengan guru-guru lelaki, termasuk murid-muridnya ialah seluruh badan, kecuali muka dan tapak tangan. Kerana itu rambut adalah aurat yang wajib ditutup, biasanya dengan tudung.

Banyak faktor menyebabkan seseorang itu tidak bertudung. Faktor ini mungkin berbeza antara satu dengan lain, ataupun faktor itu saling kait mengait.

Sebab utama antaranya ialah kerana seseorang itu tidak dididik supaya bertudung, iaitu ketika keluar dari rumah. Tidak bertudung itu merupakan budaya hidupnya. Emaknya tidak bertudung, kakak adik beradik tidak bertudung, Dalam keadaan seperti ini, sekiranya seseorang itu cuba bertudung, ia akan menjadi janggal, terutamanya ketika mula hendak belajar bertudung.

Keadaan seperti ini berlaku berpunca kerana ibu bapa terutamanya tidak menyedari atau tidak mahu memahami bahawa bertudung itu adalah sesuatu yang disyariatkan. Wajib memakai tudung. Wajib bererti melakukan sesuatu dapat pahala dan berdosa apabila meninggalkannya. Setiap suatu yang diwajibkan, kalau sesuatu itu diharamkan, maka keburukan di sebalik amalan itu adalah banyak. Keburukan atau mudarat pada diri sendiri juga masyarakat.

Selain daripada pengaruh ibu bapa dan keluarga, suasana sekeliling tidak berupaya mendidik, atau membentuk individu berkenaan untuk bertudung. Ada di antara kawan-kawan yang bertudung, tetapi apa yang berlaku tidak melahirkan minat kepada individu berkenaan untuk bertudung.

Ada orang yang bertudung memahami bahawa amalan bertudung itu sesuatu yang disyariatkan, kerana ajaran agama yang dianuti. Sebaliknya, tidak kurang pula mereka yang bertudung semata-mata kerana orang lain bertudung, kawan-kawan ramai yang bertudung dan amalan yang dilakukan tidak ada kaitannya dengan pemahaman agama yang menyuruh setiap orang itu bertudung. Kerana itu bertudung hanya merupakan satu fesyen, trend terkini.

Di kalangan orang yang seperti inilah maka lahirnya manusia yang bertudung, tetapi duduk di bawah pokok, atau di tempat-tempat gelap bercengkerama dengan kekasihnya. Bertudung, tetapi ligat berjoget lelaki perempuan di kelab-kelab atau di majlis-majlis tertentu. Bertudung menjadi satu trend atau fesyen yang sama sekali tidak ada kaitan dengan ajaran agama.

Sesetengah ibu dan bapa memahami bertudung itu sopan dan salah satu perintah agama, tetapi si anak tetap tidak mahu memakai tudung, Tidak ada sebab yang jelas, tetapi memang tidak mahu bertudung. Di kelas, semua pelajar sebahagian besarnya bertudung. Hendak dikatakan tidak bertudung mukanya kelihatan cantik dan anggun tidak juga. Ketika tidak bertudung rambutnya naik menggerutu macam rambut gondrong, malah kalau ia bertudung, ia akan kelihatan lebih cantik. Berupaya menutup kelemahan rambut yang didedahkan, tetapi ia tetap tidak mahu bertudung.

Pelajar seperti ini ada kalanya tidak mahu sekolah, biarpun sekolah berkenaan berhampiran dengan rumah. Kedua-dua ibu bapanya bermati-matian mencari punca keengganannya ke sekolah. Banyak andaian ditemui, lalu akhirnya didapati anak berkenaan tidak mahu ke sekolah kerana ibu bapanya, terutamanya si ibu seumpama memaksanya memakai tudung ketika sekolah.

Ia suka ke sekolah apabila dipindahkan ke sekolah lain di mana sebahagian daripada pelajar Melayu Islam tidak bertudung dan akhirnya pelajar ini menjadi sebahagian daripada mereka.

Sukar untuk menganalisis fenomena seumpama ini. Hendak dikatakan cantik ketika tidak bertudung, tidak juga. Malah kalau ia bertudung, itu adalah lebih anggun. Hendak dikatakan tidak dididik dengan agama atau kedua ibu bapanya tidak menyuruhnya bertudung, lagi tidak kena. Teman-teman dalam kelas kesemuanya bertudung.

Allah masih belum memberinya hidayah agar bertudung, Yang jelas, sejak di sekolah rendah, pelajaran agama langsung tidak diminati,. Ketika keluar rumah ia memilih teman-teman sepertinya, pakai baju sesingkat boleh, seluar jeans seketat mungkin. Jiwanya memberontak kalau disuruh memakai baju kurung, baju-baju yang banyak disimpan oleh ibunya, yang sememangnya hendak diwariskan kepada anak perempuan tunggalnya.

Tidak ada sebab atau punca utama kenapa bertudung itu menjadi satu trend tingkah laku menyebabkan fobia atau budaya yang paling tidak disukai.

Hal yang sama berlaku kepada pengetua sekolah tempat saudari mengajar. Pastinya pengetua berkenaan faham dan menyedari bahawa menutup aurat, termasuk bertudung itu salah satu ajaran agama. Dia juga kelihatan lebih cantik dan anggun ketika bertudung, biarpun dengan mengeluarkan jambulnya.

Dalam masa yang sama, kesemua guru perempuan, kecuali bukan beragama Islam, yang lebih daripada 100 orang guru, yang baru lepasan kolej atau yang hampir pencen kesemuanya bertudung ketika di sekolah.

Mungkin Allah masih belum membuka hatinya atau memberinya hidayah untuk memakai tudung, menyebabkan jiwanya memberontak untuk bertudung. Apa yang berlaku di persekitaran tidak berupaya merangsang untuk bertudung.

Mesej yang disampaikan oleh ustaz dan ustazah yang memberi ceramah di sekolah tidak kesampaian, kerana pengetua tidak minat hadir ke kuliah agama. Perilaku ketua atau bos yang tidak menghadiri kelas agama adalah perkara biasa, bukan sahaja berlaku di sekolah puan.

Terjadi demikian kerana bos yang berkenaan tidak merasakan bahawa kehadiran tersebut perlu. Yang selalu datang ke ceramah-ceramah seperti ini ialah penolong bos, rakyat marhaen dan seumpamanya, itupun sebahagian daripada mereka tidur tersandar di kerusi-kerusi berhawa dingin terutama ketika kuliah diadakan pada waktu tengah hari. Selalunya kelas-kelas seumpama ini dihadiri atau dipenuhi oleh kaum wanita. Alhamdulillah. Allah rahmati suami-suami yang mempunyai isteri seperti ini.

Apabila seorang ustazah itu bertudung menutup auratnya, maka orang yang tidak memahami Islam itu memikiri bahawa bertudung itu adalah tanda Islamnya seseorang. Begitu juga apabila bertudung itu dilakukan oleh seluruh atau sebahagian besar pelajar perempuan. Apabila seorang pengetua Melayu beragama Islam tidak bertudung, maka akan lahir dalam persepsi mereka yang pengetua ini tidak mematuhi ajaran Islam yang dianuti atau dirasai yang pengetua perempuan itu tetap Islam, tetapi lain daripada Islam yang dilakukan oleh mereka yang bertudung. Atau mungkin dianggap mereka yang tidak bertudung itu lebih moden berbanding dengan guru-guru perempuan yang bertudung, pada hal di kalangan guru perempuan yang bertudung juga mempunyai sarjana.

Kemungkinan besar pengetua yang tidak bertudung seperti yang dibicarakan dalam kes ini, atau pelajar perempuan yang masih tidak bertudung, pada hal guru-guru lain, juga pelajar lain bertudung itu kerana Allah masih belum buka hidayahnya untuk bertudung seperti yang disuruh oleh Islam. Insya-allah satu ketika nanti apabila Allah buka hidayah, mereka akan bertudung.

Apa cacatnya kalau guru yang enggan bertudung itu biarpun tidak merasakan bertudung itu salah satu ajaran agama. Menghormati orang lain, guru-guru lain di bawah seliaannya. Datang ke majlis-majlis agama itu tidak penting demi menghormati kegiatan kelab-kelab atau persatuan di sekolah. Pergi sekejap, lepas itu kalau hendak terlena, tidak ada orang marah pun. Tetapi bagi pengetua untuk tidur sukar sedikit kerana pengetua kena duduk di barisan depan.

Di Malaysia segala kemudahan lengkap, bebas mengamalkan ajaran agama, tetapi sayangnya masih ada malah ramai manusia menepikan perkara-perkara atau amalan yang berkaitan agama. Rasanya, negara yang miskin, sering mengalami banjir, kemarau, ribut taufan, peperangan sesama Islam atau golongan minoriti Islam tentunya sukar bagi mereka untuk mempelajari atau mengamalkan ajaran Islam, menyebabkan amalan Islam mereka begitu longgar. Gambaran ini dapat dibuktikan apabila mereka datang ke Malaysia, sama ada secara sah atau tidak sah.

Gadis yang terbakar tangannya


PADA suatu ketika, ada seorang gadis yang bernama Jariah datang menemui Rasulullah SAW. Ketika itu dia dalam keadaan sedih sambil memegang tangannya. Dia mahu mengadu kepada Rasulullah tentang tangan kanannya yang sakit dan merah kehitaman.

"Ya Rasulullah, tolonglah saya. Saya tidak mampu menahan kesakitan tangan saya ini. Sudilah Rasulullah mendoakan tangan saya ini supaya pulih seperti sediakala," rayu gadis itu.

Rasulullah berasa terharu dengan penderitaan gadis itu, lalu baginda berkata, "Wahai Jariah, kenapa tanganmu itu boleh terbakar?"

"Pada malam tadi, saya bermimpi. Ketika saya bangun, saya dapati tangan saya sudah terbakar," kata gadis itu lagi.

Rasulullah pun bertanya kepadanya, "Cuba ceritakan kepadaku tentang mimpi kamu."

"Malam tadi, saya bermimpi seakan-akan hari kiamat telah datang. Suasana dunia menjadi goncang, gunung-ganang berterbangan. Ia sungguh mengerikan dan tidak pernah saya melihatnya sebelum ini. Saya juga dapat melihat orang-orang di dalam neraka Jahanam yang meluap-luap apinya.

"Di tempat lain pula saya melihat syurga yang luas dan terbuka lebar. Ketika saya menyaksikan api neraka Jahanam itu, saya seolah-olah pengsan kerana ngeri melihatnya. Saya sangat terkejut apabila melihat ibu saya berada di dalam jurang neraka. Keadaan ibu sangat menyedihkan. Saya hairan kenapa ibu ditempatkan di neraka sedangkan dia membuat amalan baik di dunia," terang gadis itu.

"Bagaimana keadaan ibu kamu ketika di dunia?" tanya Rasulullah.

"Wahai Rasulullah, ibu saya adalah seorang yang kuat beribadat, taat kepada suami, sabar dan bercakap benar," jawab gadis itu.

"Mengapa ibumu ditempatkan di neraka?" tanya Rasulullah lagi.

"Di dalam mimpi saya itu, saya telah bertemu dengan ibu. Ibu mengatakan itulah tempat bagi orang-orang yang bakhil. Hanya sehelai kain dan sepotong lemak yang dibawanya di mana dia pernah menyedekahkannya sewaktu berada di dunia. Dengan amalan itu sahajalah, ibuku dapat berlindung daripada api neraka. Kemudian saya bertanya pula kepada ibu, di manakah ayah berada? Ibu memberitahu ayah sedang berada di syurga.

Kemudian, saya pun pergi mencari ayah di dalam syurga. Saya lihat ayah sangat bahagia di situ. Ayah sedang memberi minuman kepada sahabat-sahabatnya. Air minuman itu diambil daripada tangan Saidina Ali, kemudian Saidina Ali pula mengambilnya daripada Saidina Umar dan Saidina Umar juga mengambil air itu daripada tangan Rasulullah.

Kemudian, saya bertanya kepada ayah, kenapa ayah memberi minuman itu kepada orang lain, kenapa tidak memberikan minuman itu kepada ibu? Ayah memberitahu saya bahawa ibu berada ditempat orang-orang yang bakhil dan orang-orang yang membuat maksiat kepada Allah. Dengan sebab itulah, Allah mengharamkan mereka daripada telaga Rasulullah.

Wahai Rasulullah, saya kasihan melihat ibu, lalu saya mengambil air dari telaga Rasulullah, kemudian diberikan kepada ibu untuk diminum. Tiba-tiba, ibu saya mengeluarkan suara yang menakutkan. Allah telah membakar tangan saya kerana memberikan ibu minum air yang diambil dari telaga Rasulullah. Sedangkan telaga itu hanya untuk orang-orang yang tidak membuat maksiat dan orang-orang yang suka berbuat sedekah," cerita gadis itu dengan jelas.

Maka Rasulullah berkata kepada gadis itu, "Kerana sifat bakhil ibumu itulah yang menyebabkan dia menjadi penghuni neraka".

Setelah melihat tangan gadis yang terbakar itu, Rasulullah meletak tongkatnya pada tangan gadis itu sambil berdoa, "Ya Allah, ya Tuhanku, sembuhkanlah tangannya."

Dengan kehendak Allah SWT dan berkat daripada Rasulullah, tangan gadis itu sembuh seperti sediakala.

lPetikan daripada buku Untaian 366 kisah daripada al-Quran terbitan Edusystem Sdn. Bhd.

Ibu susuan Nabi Muhamad


MENYEBUT mengenai institusi ibu susuan, sehingga ke hari ini ia kedengaran masih terlalu asing apatah lagi menjadi satu amalan sebagai satu kaedah berkesan bagi memastikan bayi-bayi dapat tumbuh dan membesar dengan lebih sihat dan kuat.

Tidak kurang yang sinikal dengan berkata institusi ibu susuan, merupakan satu budaya Arab Jahiliah sekalipun Nabi Muhammad SAW antara yang mendapat khidmat tersebut dalam tempoh dua tahun, iaitu tempoh susuan yang paling baik buat seorang bayi.

Oleh kerana ia menjadi satu amalan dalam budaya Arab Jahiliah maka dikatakan adalah tidak sesuai untuk kita contohi. Adakah benar begitu?

Kita telah mendengar dan mengetahui sebelum ini, mengenai kisah Nabi Muhammad yang semasa umur bayinya disusui oleh ibu susuan, malah telah dipisahkan daripada ibunya, Siti Aminah. Baginda menjalani kehidupan dalam suasana yang kedesaan, jauh dari kesibukan Kota Mekah.

Susu ibu adalah yang paling berkhasiat dan terbaik untuk pertumbuhan bayi dan kanak-kanak. Selain telah menjadi hak setiap bayi untuk menyusu dengan susu badan, iaitu bukan dengan susu lain termasuk diperah segar dari sumber haiwan ternakan terutamanya lembu atau susu formula, khasiat susu itu tidak perlu diceritakan lagi.

Malah jika tidak cukup oleh ibu sendiri akan dicari ibu susuan bagi memastikan bayi-bayi mereka menikmati khasiat hanya dari susu ibu itu.

Namun, susu sahaja tidak memadai, bagaimana dengan persekitaran luar dan dalam rumah yang sihat untuk anak-anak itu membesar dengan baik tanpa dipengaruhi oleh sebarang elemen-elemen yang cemar, kotor yang bakal memberi kesan kepada pertumbuhan fizikal dan mental bayi walaupun baru dilahirkan?

Perkara ini dipandang dengan begitu serius oleh masyarakat Arab walaupun mereka dilabelkan sebagai jahil.

Terbaik

Oleh kerana itu mereka memperkenalkan ibu susuan, yang sama sekali tidak bermakna susu ibu untuk didagangkan. Malah ada yang membawa bayi mereka ke ceruk-ceruk desa bagi mencari ibu susu yang boleh berkongsi susu dengan bayi yang datangnya dari kota semata-mata bagi memastikan si bayi mendapat yang terbaik sahaja untuk tempoh pembesaran yang penting itu.

Nabi Muhammad juga tidak terlepas dari menjadi sebahagian dari amalan ini walaupun pada awalnya baginda telah disusui oleh ibunya sendiri, Siti Aminah dan diikuti Thuwaibah, hamba perempuan milik bapa saudara baginda, Abu Lahab yang ketika itu sedang menyusui bayinya sendiri, yang bernama Masruh.

Namun Nabi Muhammad masih perlu disusui dalam suasana yang lebih baik berbanding di Kota Mekah walaupun kota tersebut merupakan kota Ibadat dan menjadi tumpuan oleh ramai pengunjung setiap tahun yang datang untuk mengerjakan haji dan menemui mereka yang alim dan kuat beribadat di situ.

Lalu, keluarga Rasulullah terutama datuk baginda, Abdul Mutalib mencari-cari ibu susu untuk menyusukan cucunya itu yang antara lain bertujuan supaya baginda Rasulullah tidak dijangkiti penyakit-penyakit sama ada dari serangan virus atau kuman mahupun penyakit yang merosakkan pemikiran.

Di samping sebenarnya, menghantar bayi ke desa-desa adalah penting bagi memastikan si anak mempelajari bahasa Arab jati, fasih dan asli.

Lalu siapakah wanita desa yang bertuah dapat menyusui baginda dan dapat menyaksikan sendiri Nabi Muhammad membesar di tangannya?

Tentu sekali nama yang telah sering menjadi sebutan, Halimah atau dikenali juga Halimatus Saadiah (kerana berasal dari Bani Saad) binti Abu Dhuayb, isteri kepada al Harith bin Abdul Uzza yang terkenal dengan gelaran Abu Kabsyah dari kabilah yang sama.

Namun tahukah anda, Nabi Muhammad sebelum disusui oleh Halimah, sebenarnya tidak mendapat tempat di hati ibu-ibu susu dari desa yang datang ke Kota Mekah semata-mata untuk mencari bayi yang hendak mereka susui.

Hanya kerana baginda anak yatim. Setiap dari mereka ditawarkan untuk menyusukan Nabi Muhammad tetapi kesemuanya enggan menerima baginda apabila sebaik sahaja mendapat tahu bahawa bahawa bayi itu seorang anak yatim.

Ini kerana mereka lazimnya juga mengharapkan agar mendapat sesuatu kebaikan dari bapa si bayi, jika sekadar dari datuk dan ibu si bayi pastinya tidak mendatangkan yang lumayan buat mereka.

Lalu diceritakan Halimah antara wanita-wanita dari desa Bani Saad yang beramai-ramai keluar dan menuju ke Mekah untuk mencari bayi dan dibayarkan upah apabila mereka menyusui bayi-bayi itu.

Mereka terpaksa keluar untuk mencari upah itu akibat tekanan dari musim kemarau yang menimpa kampung mereka.

Halimah dan suaminya bersama seekor keldai tua, bernama Qamra dan unta betina yang juga sudah tua dan telah kering susunya menuju ke Mekah dengan penuh kepayahan.

Mereka sering terpaksa berada dalam kelaparan kerana tidak mempunyai bekalan makanan yang mencukupi dan unta yang tidak lagi mampu mengeluarkan susu.

Setiba di Mekah, Halimah merupakan ibu susuan yang sanggup menerima Nabi Muhammad setelah ibu-ibu lain enggan menerima baginda kerana status anak yatim yang dimiliki oleh baginda itu.

"Demi Allah, saya tidak akan pulang semula ke desa tanpa seorang bayi pun untuk saya susui," katanya kerana kesukarannya untuk mendapatkan bayi untuk dibawa pulang.

Tuah si bayi

Halimah sama sekali tidak mengetahui gerangan tuah si bayi kecuali mengambil baginda kerana Nabi Muhammad satu-satunya bayi yang masih tinggal minta untuk disusui oleh ibu-ibu susu.

Namun suami Halimah berkata: "Tidak ada salahnya kamu mengambil bayi itu, mudah-mudahan Allah memberikan kita keberkatan pada bayi itu," kata Al Harith.

Lalu Halimah membawa Nabi Muhammad yang masih bayi itu untuk disusui walaupun dirinya dalam keadaan yang serba kekurangan termasuk susu badannya yang semakin berkurangan.

Namun dihulurkan juga kepada Nabi Muhammad untuk menyusu badan dan tidak semena-mena didapati bayi itu menyusu dengan enak dan puas seolah-olah terdapat banyak bekalan susu dari badan si ibu susuan itu.

Sehinggakan Rasulullah kemudiannya dapat tidur dengan lena seperti kekenyangan dan cukup bekalan susunya.

Malah ketika suami Halimah keluar, melihat unta betinanya yang sudah tua itu didapati unta itu juga dapat mengeluarkan susu dengan banyak sehingga tidak tertampung untuk diminum.

Ini membolehkan Halimah sendiri dapat menambahkan bekalan susu dalam badannya apabila beliau sendiri dapat minum susu unta dengan banyaknya.

Pada keesokan paginya, Al Harith berkata kepada isterinya: "Demi Allah, ketahuilah Halimah, sesungguhnya engkau telah mengambil seorang manusia yang sangat diberkati. Jika tidak manakan engkau dapat menyusukan bayi ini dengan bekalan yang banyak dan unta yang tiba-tiba juga mengeluarkan susu dengan begitu banyak sekali," katanya.

Tanda-tanda keberkatan dan kelebihan Rasulullah tidak henti setakat itu sahaja, sebaik tiba di perkampungan Bani Saad lebih banyak keajaiban yang berlaku.

Sedangkan kampung itu paling teruk di landa kemarau, tetapi didapati kambing-kambing peliharaan Halimah dan suaminya, yang ditinggalkan sepanjang pemergian mereka ke Mekah turut mengeluarkan susu yang banyak.

Seolah-olah kambing-kambing itu dapat meragut rumput-rumput sedangkan kesemua tumbuhan dan rumput mati akibat musim kemarau yang melanda.

Sejak mengambil Nabi Muhamad sebagai anak susunya, hidup Halimah sekeluarga benar-benar berubah kepada yang lebih baik berbanding orang lain.

Limpahan rezeki

Beliau menikmati limpahan rezeki dan kemudahan dengan menyusui bayi yang mulia itu dan Rasulullah sendiri sepanjang di bawah jagaan keluarga Halimah tidak pernah menyusahkan atau memberi sebarang kesukaran kepada mereka.

Baginda tumbuh sebagai bayi yang tidak sahaja sihat dan kuat malah telah menunjukkan tanda-tanda kenabian dengan tidak banyak menimbul ragam dan kerenah kecuali anak yang mudah diuruskan dan dijaga.

Malah baginda dengan sendiri untuk memutuskan susuan sebaik sahaja menjejak usia dua tahun.

Ini menyebabkan Halimah berasa dukacita kerana bermakna beliau terpaksa berpisah dengan anak itu dan mesti dikembalikan kepada waris baginda.

Lalu beliau suami isteri sekali lagi menemui Siti Aminah dan menyatakan hasrat mereka untuk terus memelihara si bayi dengan menjadikan alasan tidak mahu dijangkiti sebarang wabak penyakit yang menyerang Kota Mekah.

Pujukan demi pujukan menyebabkan Siti Aminah mengalah dan membenarkan supaya Halimah terus memelihara anaknya itu apabila beliau melihat sendiri puteranya itu kelihatan begitu sihat, cergas dan kuat.

Pulanglah Halimah dengan penuh gembira dan rupa-rupanya kepulangannya bersama Nabi Muhammad mencatatkan satu lagi peristiwa yang benar-benar di luar dugaan, iaitu anak susuannya itu diberitahu oleh penduduk kampung, telah dibunuh orang!

Benarkah Nabi Muhammad telah dibunuh sebagaimana yang disaksikan oleh penduduk kampung Bani Saad? Ikuti keluaran selanjutnya!.

Saturday, March 21, 2009

Doa qunut hanya sunat



perbezaan perbuatan dalam solat hanya melibatkan furu' sekaligus menunjukkan kehebatan Islam dalam menghasilkan hukum fiqh. - Gambar hiasan


SOALAN:
SAYA keliru tentang pelaksanaan bacaan qunut pada solat subuh. Sebabnya di Mekah, imam tidak membaca qunut semasa solat subuh. Jadi, apa hukumnya membaca doa qunut dan bagaimana jika imam tidak membacanya?

JAWAPAN

Perintah solat telah diwajibkan oleh Allah SWT secara umum ke atas seluruh umat Islam melalui firman-Nya dalam surah al-Baqarah ayat 83 yang bermaksud, Dirikanlah solat dan tunaikanlah zakat.

Segala perincian tuntutan kewajipan solat ini telah diwartakan oleh baginda SAW melalui hadis (untaian sabda baginda mencakupi perkataan, perbuatan dan pengakuan baginda). Perlakuan sifat solat baginda di terjemah dan disampaikan kepada umat Islam melalui lidah-lidah para sahabat r.a dan begitulah seterusnya sehingga era tabien dan sesudah mereka.

Para perawi yang meriwayatkan suatu hadis berkenaan sifat solat baginda juga berbeza dari tingkat periwayatan perawinya dan hadis berkenaan sifat solat baginda turut berbeza dari aspek kehujahannya sama ada sahih, hasan dan daif.

Justeru bukanlah suatu yang mustahil berlaku perbezaan dalam hal yang melibatkan perlakuan dalam ibadah solat. Apa yang paling penting perbezaan yang berlaku masih tidak menafikan rukun-rukun utama dalam solat.

Dalam persoalan seperti yang dikemukakan di atas jika diukur dengan neraca mazhab Syafie sememangnya kita akan melihat perbezaan keempat-empat imam mazhab mempunyai pandangan yang tidak sama dalam persoalan-persoalan fiqh.

Islam adalah agama yang unik dan sesuai dengan fitrah manusia. Tidak ada sebarang percanggahan dalam Islam yang melibatkan persoalan utama (usul). Perbezaan pendapat kalangan mereka adalah dalam permasalahan -permasalahan cabang (furu') dan bukan dalam persoalan persoalan utama (usul).

Hal ini disebabkan perbezaan cara pemahaman sesuatu nas sama ada nas itu di ambil dari al-Quran atau hadis Rasulullah SAW atau pernyataan para sahabat. Maka pandangan yang berbeza ini dinamakan khilaf ulama dalam persoalan-persoalan furu' dalam fiqh. Ia merupakan bukti kehebatan dan kepakaran mereka dalam menghasilkan hukum hakam berkaitan fiqh ibadah.

Wujudnya perbezaan pendapat dalam permasalahan fiqh ini memberikan peluang dan membantu kaum muslimin untuk merealisasikan sabda baginda SAW yang bermaksud, "Solatlah kalian sebagaimana kalian melihat-Ku solat".

Maksud perkataan 'melihat-Ku' dapat diketahui dengan merujuk kepada hadis baginda seperti yang diriwayatkan oleh para sahabat sewaktu mereka hidup bersama baginda dan melalui pendapat dan huraian para ulama mengenainya.

Para sahabat dan ulama terdahulu telah mencapai kematangan dalam memahami Islam, memperkenal dan memperkukuhkan ajaran Islam, sentiasa meningkatkan kefahaman mereka berkenaan persoalan fiqh dan ilmu-ilmu lain dalam Islam. Ia demi kepentingan ummah sehingga berjaya menghasilkan tamadun yang cukup dinamik dan dibanggakan oleh umat islam seluruhnya.

Wajib bagi umat Islam untuk mengambil dan mengikuti dalil-dalil yang sahih dari sifat solat baginda SAW dan tidak fanatik dan obses kepada mazhab tertentu.

Rasulullah SAW juga memberi alternatif kepada umatnya ketika mereka berselisih pendapat dalam permasalahan agama. Sabda baginda seperti yang diriwayatkan oleh Imam Abu Daud dan Imam al-Tirmidzi, (hadis hasan sahih) yang bermaksud:

"Sesungguhnya, sesiapa di antara kamu yang masih hidup akan melihat perselisihan yang banyak, maka menjadi kewajipan kalian berpegang teguh dengan sunnahku dan sunnah al-Khulafa al-Raasyidin yang diberi petunjuk, gigit (peganglah) sunnah itu dengan gigi geraham kamu dan jauhilah segala perkara baru (dalam urusan agama) kerana setiap bidaah itu adalah kesesatan".

Persoalan doa qunut subuh adalah satu perkara khilafiah yang telah lama diperbincangkan. Sebagai muslim kita mestilah mengetahui, meraikan dan menghormati mazhab yang dipegang dan diamalkan oleh majoriti umat Islam di suatu tempat atau negara dalam perkara agama seperti yang diputuskan oleh mufti dan majlis agama.

Di negara kita Malaysia yang mengamalkan mazhab Syafie, membaca qunut dalam setiap solat subuh hukumnya sunat. Jika tertinggal maka perlu melakukan sujud sahwi. Namun begitu Imam Syafie tidak menegaskan bahawa apa yang dikatakannya menjadi satu amalan dan tuntutan yang wajib ke atas pengikutnya dan mestilah mengabaikan mazhab-mazhab selainnya.

Suatu ketika sewaktu imam Syafie pergi ke kawasan Imam Hanafi dan menjadi imam, imam Syafie tidak membaca doa qunut. Apabila ditanya mengapa, imam Syafie lantas menjawab beliau menghormati tuan tempat ini (Imam Hanafi).

Imam Syafie turut berkata apabila sahih hadis itu maka ia adalah mazhabku dan sekiranya hadis sahih berlaku khilaf dengan kata-kataku, maka hadis Rasulullah lebih utama dari kata-kataku.

Kesimpulannya persoalan qunut ini merupakan persoalan cabang dan tidak perlu diperbesar dan dimusykilkan. Ia hanya akan mengakibatkan keresahan dan kesukaran kepada saudara Islam yang baru untuk lebih mengenali ajaran Islam sehingga menganggap agama Islam itu sebagai sebuah agama yang menyusahkan.

Pertikaian dalam perkara furu' akan mengakibatkan muncul pengikut yang fanatik mazhab secara membabi buta tanpa menghalusi dan memahami kehendak dan perintah Allah SWT serta baginda SAW.

Jika seorang makmum mengikuti solat imam yang membaca qunut di waktu solat fajar atau solat witir maka dia hendaklah qunut bersama imam. Jika imam tidak melakukan qunut maka hendaklah makmum tidak melakukannya bersama imam, walaupun jika imam memandang bahawa qunut itu adalah sunnah dan makmun berpendapat sebaliknya lalu dia meninggalkan pandangannya demi perpaduan.

Pergerakan dan perlakuan anggota sewaktu solat juga merupakan perkara cabang dalam permasalahan fiqh. Makmum hendaklah mengikut perlakuan imam yang mengimami suatu solat tanpa berlaku sebarang perbezaan antara mereka.

Dalam hal ini baginda Rasulullah SAW bersabda melalui hadis yang diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a yang bermaksud: Seseorang imam itu dijadikan supaya diikuti. Justeru janganlah kamu melakukan perkara-perkara yang berbeza dengannya. Apabila dia rukuk, maka rukuklah. Apabila dia membaca sami' Allahu liman hamidah maka katalah rabbana laka al-hamd. Apabila dia sujud, maka sujudlah. Dan apabila dia solat duduk maka bersolat duduklah kamu semua (dalam jemaah). Dan luruskanlah barisan saf dalam solat (jemaah) kerana sesungguhnya saf yang lurus adalah tanda kesempurnaan solat (berjemaah). (riwayat al-Bukhari).

Sebagai seorang muslim kita perlu kembali kepada ajaran al-Quran dan Sunnah Rasulullah SAW dan jauhkan dari sifat ingin memenangkan diri.

Firman Allah yang bermaksud, Jika kamu semua berselisih dalam sesuatu perkara maka kembalikanlah ia kepada Allah dan Rasul. (an-Nisa': 59).

Selain itu tidak mencela pandangan atau ijtihad ulama lain dalam permasalahan ijtihaadiyyah. Kita dilarang menghina atau merendahkan pandangan mana-mana pinak selagi ia masih berada dalam lingkungan permasalahan yang boleh diperselisihkan oleh syarak iaitu perkara-perkara cabang atau yang tidak muktamad.

Seorang muslim perlu menghormati pandangan ulama yang berbeza pandangan dengannya dalam masalah cabang dan mengambil pandangan yang kuat dan menjauhi sifat taksub (fanatik).

Setiap manusia kadangkala boleh diterima dan boleh ditinggalkan kata-katanya melainkan Nabi Muhammad, kerana hanya baginda yang maksum dan terhindar dari kesilapan.

Sebagai penutup memetik ungkapan Dr. Yusuf al-Qaradawi dalam kitabnya al-Sahwatul Islamiah berkata, "Para pendakwah dan pengamal Islam mestilah menjadikan matlamat mereka kepada kesatuan, keserasian, mengumpulkan hati-hati mereka dan merapatkan barisan mereka. Mereka mesti menjauhkan diri dari perbezaan dan perpecahan serta semua perkara yang memecah-belahkan jemaah dan merosakkan kesatuan yang terdiri dari permusuhan yang zahir mahupun kebencian yang batin.

"Juga semua perkara yang membawa kepada kerosakan hubungan sesama sendiri yang hanya akan melemahkan umat. Tiada yang setaraf dengan agama Islam dalam mengajak kepada persaudaraan.

" Persaudaraan ini nampak jelas dengan kesatuan, keserasian dan saling tolong-menolong. Agama Islam juga unggul dalam melarang daripada perpecahan, perselisihan dan permusuhan. Semuanya termaktub dalam al-Quran dan al-Sunnah".

Al-Quran sentiasa terpelihara


Firman Allah SWT yang bermaksud: Adapun orang-orang kafir, maka Aku (Allah) akan menyeksa mereka dengan azab yang amat berat di dunia dan di akhirat, dan mereka pula tidak akan beroleh sesiapa pun yang dapat menolong. Adapun orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal-amal soleh, maka Allah akan menyempurnakan pahala mereka, dan (ingatlah), Allah tidak suka kepada orang-orang yang zalim. Demikianlah (perihal Nabi Isa), yang Kami membacakannya kepadamu (Wahai Muhammad, adalah ia) sebahagian dari hujah-hujah keterangan (yang membuktikan kebenarannya), dan dari al-Quran yang penuh dengan hikmat-hikmat - (pengetahuan yang tepat, lagi sentiasa terpelihara). (ali-‘Imran: 56-58)

al-quran dijamin terpelihara oleh Allah sampai bila-bila. - Gambar hiasan


Sheikh Muhammad Abu Zahrah berkata: "Ayat-ayat ini merupakan kesinambungan daripada kisah yang terdahulu iaitu peperangan yang berlangsung antara kebaikan dan kejahatan".

Muhammad Quraish Shihab berkata: "Selepas Allah menjelaskan bagaimana ganjaran yang akan diperolehi Isa a.s, maka Allah menyatakan balasan yang menanti orang-orang kafir yang melakukan dan merestui tipu daya terhadap beliau serta ganjaran yang menanti orang yang beriman".

Ayat ke-56

Firman Allah SWT yang bermaksud: Adapun orang-orang kafir, maka Aku (Allah) akan menyeksa mereka dengan azab yang amat berat di dunia dan di akhirat, dan mereka pula tidak akan beroleh sesiapa pun yang dapat menolong.

Iktibar dan fiqh ayat:

i. Ibn Jauzi berkata: "Maksud mereka yang kafir dalam ayat ini adalah Yahudi dan Nasrani dan azab yang ditimpa ke atas mereka di dunia dengan pedang dan jizyah sedangkan di akhirat dengan api neraka".

ii. Al-Qurtubi berkata: "Azab yang dikenakan terhadap orang kafir dengan pembunuhan disalib, ditawan dan dikenakan jizyah sedangkan di akhirat dikenakan azab neraka".

iii. Al-Maraghi berkata: "Orang Yahudi yang mendustaimu akan Aku jatuhkan seksaan ke atas mereka ini dengan pelbagai seksaan di dunia, seperti pembunuhan, menjadi tawanan dan dikuasai oleh bangsa-bangsa lain. Sedangkan, seksaan di akhirat nanti lebih dahsyat dan lebih memedihkan. Pada saat mereka tidak akan menemui sebarang penolong pun, sebagaimana mereka tidak menemukannya ketika di dunia ini".

iv. Hamka berkata: "Ajaran agama bukanlah semata-mata untuk keselamatan akhirat sahaja bahkan terlebih dahulu seksaan dunia akan dirasainya. Di dalam ilmu akhlak diterangkan betapa hidup yang lurus di dunia dengan kebersihan akhlak, moral dan mental.

"Tanggungjawab kepada Allah SWT dan juga pada manusia. Kekayaan, pangkat dan jabatan yang tinggi, harta benda yang melimpah ruah dan kekuasaan yang dirasai tidak akan dapat menolong menyelubungi seksaan batin kerana memilih jalan yang sesat".

Ayat ke-57

Firman Allah SWT yang bermaksud: Adapun orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal-amal soleh, maka Allah akan menyempurnakan pahala mereka, dan (ingatlah), Allah tidak suka kepada orang-orang yang zalim.

Iktibar dan fiqh ayat:

i. Al-Maraghi berkata: "Allah SWT tidak menyukai seseorang yang menzalimi hak orang lain, atau melakukan sesuatu yang tidak sewajarnya.

"Oleh kerana itu bagaimana Dia boleh membuat zalim ke atas hamba-Nya, sedangkan Dialah memberi balasan kepada hamba-Nya dengan sewajarnya".

Ayat ini merupakan ancaman daripada Allah SWT terhadap orang yang kafir kepada-Nya dan juga kepada Rasul-rasul-Nya. Sebaliknya ia merupakan khabar gembira kepada orang yang beriman kepada-Nya dan Rasul-rasul-Nya.

ii. Hamka berkata: "Orang-orang soleh akan diberi ganjaran dengan sempurna di dunia sampai akhirat. Bila iman sudah sebati di dalam jiwa, segala amalan untuk kebaikan mudah dilakukan maka di akhirat kelak syurga balasan untuk mereka yang beriman kepada Allah SWT".

Ayat 58

Firman Allah SWT yang bermaksud : Demikianlah (perihal Nabi Isa), yang Kami membacakannya kepadamu (Wahai Muhammad, adalah ia) sebahagian dari hujah-hujah keterangan (yang membuktikan kebenarannya), dan dari Al-Quran yang penuh dengan hikmat-hikmat - (pengetahuan yang tepat, lagi sentiasa terpelihara).

Iktibar dan fiqh ayat :

i. Ibn Abbas r.a berkata: "Maksud zikir al-Hakim ialah al-Quran".

ii. Al-Zajjaj berkata: "Makna zikir al-Hakim pada susunan dan nazamnya serta menerangkan segala faedah daripadanya".

iii. Ibn Kathir berkata : "Ini yang kami kisahkan kepadamu hai Muhammad berkenaan dengan perihal Nabi Isa sejak kelahirannya dan apa yang Allah wahyukan kepadanya tanpa syak dan ragu lagi".

iv. Al-Maraghi berkata: "Kisah dalam al-Quran yang menjelaskan pelbagai pengajaran daripada cerita dan hukum memberi petunjuk kepada orang beriman mengenai inti pati agamanya, pemahaman syariat dan rahsia dikumpulkan manusia pada hari kiamat.

"Ayat-ayat ini akan menjadi hujah terhadap rombongan Nasrani Najran yang membantahnya dan Yahudi Bani Israel yang mendustakannya serta kebenaran yang kamu bawa kepada mereka".

v. Hamka berkata: "Telah diceritakan betapa Bani Israel, tegasnya Yahudi mencuba segala tipu daya mereka hendak menjerumuskan Nabi Isa ke dalam lembah kesengsaraan.

"Bahkan hendak membunuhnya sekali kerana mereka telah kafir dan tidak mahu menerima risalah Nabi Isa. Mereka gagal berbuat demikian kerana Allah SWT telah memuliakan Nabi Isa a.s dan memeliharanya".

Daripada ayat-ayat yang dibincangkan jelas menunjukkan sewajarnya kita menempatkan Nabi Allah Isa pada tempatnya dengan berpandukan kepada ayat-ayat Allah. Semoga kita menjadi hamba yang beriman dan berpegang kepada kebenaran. Amin.

Wednesday, March 11, 2009

KENANGAN BUAH SALAK


PERTAMA kali makan buah salak kat ireland.itu pun ada orang yang baru balik dari malaysia yang bagi rasa.dalam nak merasa 5 biji juga aku makan.tak tahu malu betul anak pak mat ni...hehehhehehe....

KENANGAN KUIH KASTURI

kuih kasturi
Ada hamba Allah ini, ingat kuih ini kuih kole kacang.mula-mula dengar tergelak juga.tapi itu dah menjadi lumrah hidup manusia.setiap manusia melakukan kesilapan.tiada manusia yang sempurna......

KENANGAN KUIH BAKAR

KUIH BAKAR....

Tuesday, March 10, 2009

PETUA UNTUK ISTERI KEPADA SUAMI

1. Selalu berdoa agar suami sentiasa menyayangi kita.

2. Bila suami balik dari kerja, tegur dan sentuh suami sebelum kita membuat kerja-kerja lain.

3. Tunjukkan keprihatinan dengan bertanya secara khusus mengenai kegiatan suami sepanjang hari. ( jika suami dalam mood yang sesuai)

4. Belajar dan berlatihlah untuk mendengar dengan baik dan bertanya dengan tepat.

5. Jangan tergesa-gesa untuk menyelesai masalah suami. Apa yang lebih penting ialah memberi perhatian dan simpati.

6. Ruangkan masa yang betul-betul “berkualiti” sekurang-kurangnya 30 minit setiap hari kepada suami.

7. Tanya ibu mertua, abang atau kakak ipar mengenai hadiah yang disukai oleh suami dan belikan hadiah tersebut sebagai cenderahati atau untuk memujuk.

8. Masak resepi ibu mertua ( kegemaran suami )sekali-sekala.

9. Beri pujian terhadap penampilan suami - rambut, wajah, pakaian,kacak,kesederhanaan dan seumpamanya

10.Cepat-cepat pujuk bila suami marah atau berkecil hati.

11.Minta bantuan suami hanya jika sesuai - sesuai pada masa, tempat dan jenis profesyennya.

12.Elakkan suami dari menunggu terlalu lama terutama bila bersiap.

13.Bila suami memberitahu yang dia akan pulang lewat, ucapkan terima kasih kerana memberitahu. ( Lebih baik beritahu dari tidak beritahu langsung )

14.Bila suami meminta bantuan, buatlah dengan serta merta dengan ikhlas dan gembira dengan tidak mengungkit atau banyak komen. (Sesungguhnya Allah sangat gembira perbuatan yang demikian )

15.Ucapkan kata-kata sayang yang romantik pada suami sekurang -kurangnya 2 kali sehari.

16.Jika kita marah, tunggu hingga sejuk. Bila sudah sejuk beritahu suami apa yang mengganggu fikiran secara sopan. Jangan sesekali salahkan suami.

17.Bila suami bercakap, beri perhatian sepenuhnya, hentikan apa jua pekerjaan yang sedang dilakukan. ( jika boleh )

18.Bila ingin memesan barang untuk dibeli oleh suami, senaraikannya di atas kertas. Jangan buat suami terpaksa pergi ke kedai 2 atau 3 kali.

19.Tanya suami bila dia ingin berehat atau tidur.

20.Peluk suami dengan penuh kasih sayang sebanyak 7 kali sehari.

21.Telefon suami di tempat kerja hanya apabila ada perkara penting atau kecemasan sahaja. Telefonlah dengan lebih kerap apabila suami menggalakkannya.

22.Jika suami perlu menjauhkan diri sekali-sekala, tanya bila dia akan pulang. Fahamilah, dia perlu bersendirian utk berfikir.

23.Jangan ganggu suami ketika dia sedang asyik melakukan sesuatu yg memerlukan penelitian.

24.Jika suami marah, jangan sekali-kali menjawab, hanya tunduk dan diam ( walau pun kita tak bersalah ). Terangkan keadaan yang sebenar selepas dia sejuk.

25.Bila meminta bantuan suami :- * terangkan pada suami dengan jelas mengenai kerja kerja rumah yang perlu bantuan. * Beri pilihan kerja yang disukainya. * jangan menyuruh-nyuruh * gunakan perkataan yg sesuai dan lemah lembut.

26.Pesan ke suami untuk menelefon rumah apabila out-station. Jangan marahi dia jika dia tidak berbuat demikian cuma terangkan akan kerisauan kita apabila tidak mendapat berita.

27.Sentiasalah kemas, anggun dan wangi sebelum tidur bersama walaupun suami berbau busuk, diamkan saja dan terima dengan hati yang sabar.

28.Sokong pendapat suami kalau pendapatnya berbeza dgn org lain.

29.Peluk dan belai suami sekali-sekala tanpa implikasi seksual.

PETUA UNTUK SUAMI KEPADA ISTERI

1. Selalu menghargai usaha dan penat-lelah isteri, terutama isteri yang bekerja dan sama-sama terpaksa menanggung hutang suami.
2. Bila isteri bercakap, pandanglah mukanya dan buka telinga luas-luas. Biar apa yang dikatakannya masuk telinga kanan dan tersumbat di telinga kiri. Sambil tu otak suami kenalah memproses informasi yang diterima daripada isteri dengan bijak serta prihatin.
3. Jangan sekali-kali membandingkan masakan isteri atau cara isteri menghias rumah dengan mak anda kecuali masakan/cara menghias isteri anda lebih baik dan canggih dari emak anda.
4. Jangan demand sex sekiranya isteri tak ada mood atau letih. Agama suruh kahwin bukan semata-mata untuk penuhi nafsu syahwat saja. I thought wives are only supposed to provide that service, bukannya jaga anak, masak, mencuci dan sebagainya!
5. Kalau pasangan dah ada anak, sama-samalah menjaga anak. Benih dari awak juga. Ada suami, isteri sedang makan disuruh cebok kencing-berak anak sedangkan suami duduk tersandar kekenyangan macam maharaja.
6. Jangan sekali-kali duduk tersandar depan TV atau relax-relax sedangkan isteri bila balik dari kerja, buka saja kasut terus masuk dapur, memasak, mengemas, membasuh, kejar anak dsbnya. Berbulu mata dan sayu hati isteri bila kami tak cukup tangan nak menguruskan rumahtangga sedangkan suami lepas tangan.
7. Sekiranya suami makan dahulu, tinggalkan sedikit lauk utk isteri. Jangan bedal semua, sampai turn isteri yang tinggal ekor ikan sekerat, janggut sotong, ekor taugeh. Frust, tau tak!
8. Kalau nak ajak member bertandang ke rumah, beritau isteri dulu, kalau boleh sehari-dua in advance. Jadi bolehlah dia memasak yang best-best dan mengemas rumah cantik-cantik. Bayangkan perasaan isteri kalau tetamu datang terpacak sedangkan kain-baju masih berlonggok belum sempat dilipat, permainan anak masih berselerak dan isteri cuma masak mi maggi saja (bukan soal malas masak tapi nak tolong jimatkan perbelanjaan keluarga)
9. Jangan sekali-kali menyakat isteri tentang saiz badannya yang semakin sihat atau semakin melidi. Tengok body sendiri dalam cermin dulu.
10. Jangan kentut depan isteri. Masa bercinta dulu kenapa boleh control kentut?
11. Hormatilah ibu-bapa dan kaum keluarga isteri walaupun anda cuma main wayang bodek mereka masa nak mengurat isteri anda dulu. Jangan sekali mencaci mereka walaupun secara bergurau.
12. Jangan kedekut dengan isteri serta keperluan rumahtangga.
13. Jagalah maruah anda sebagai suami dan lelaki. Selagi boleh, jangan bebankan isteri dengan masaalah kewangan anda. Selalunya perempuan ni, semakin suami "degil" tak
nak minta pertolongan, selagi itulah dia rela nak tolong (lainlah kalau awak kawin dengan perempuan kedekut, itu bodoh awak sendirilah).
14. Jangan bersepah dan bersikap pengotor. Dah buka baju, letakkan dalam bakul baju kotor, dah cungkil gigi, buanglah dalam bakul sampah, bila dah guna ubat gigi, bubuh balik penutupnya, dah ambil sesuatu barang, simpan balik di tempat asal, dah berak flush. Susah sangat ke nak buat macam tu? Semua nak kena ajar ke?
16. Rajin-rajinlah bertanya isteri kalau dia perlukan bantuan anda dengan kerja rumah/menjaga anak. Tapi jangan tanya dua tahun sekali. Jangan tunjuk rajin bila ada tetamu di rumah saja.
17. Hormatilah isteri anda sebagaimana anda mahu dihormati. Kami pun manusia. Allah berikan banyak keistimewaan kepada para isteri tapi diputar-belitkan tafsirannya oleh orang lelaki untuk kepentingan diri sendiri. You all memang dengki!
18. Jangan main kayu tiga dengan perempuan lain. Main lain lagi tak boleh. Kalau isteri awak yang buat, tentu awak tak boleh tolerate, jadi mengapa isteri awak kena tolerate kalau awak buat?
19. Kalau tak menyukai sikap atau perbuatan isteri, tegurlah secara baik, jangan asyik nak menengking aja. Kalau awak sakit nak mati nanti, siapa yang kena jaga awak? Bai jual roti? Apek jual sayur? Jiran sebelah rumah awak?
20. Kalau isteri nampak tak sihat, cepat-cepatlah bawa jumpa doktor. Tunjuklah anda mengambil berat tentang dirinya. Jangan sampai isteri nak mampus pun tak perasan.
21. Berbincanglah dengan isteri sebelum sesuatu keputusan dibuat. Walaupun suami megah ada kuasa veto, tak jadi bapok kalau pendapat isteri diambil kira. Pokok pangkalnya ialah timbangrasa dan saling menghargai. Cubalah ketepikan ego yang keterlaluan. Bukannya laku bila dah mati nanti.
22. Dalami agama dan bimbinglah anak isteri dengan ikhlas seperti yang dituntut agama. Ingat, kalau seorang suami masuk syurga, besar kemungkinan isteri pun masuk syurga. Kalau suami masuk neraka belum tentu isteri juga masuk neraka. Kalau isteri masuk neraka, besar kemungkinan suami juga masuk NERAKA tapi kalau isteri masuk syurga belum tentu suami pun masuk syurga. Ini bukan rekaan saya tapi saya dengar dari seorang ustaz.
23. Berusahalah dengan ikhlas untuk mempertahankan keharmonian rumahtangga. Jangan buat apa yang isteri tak suka. Percayalah, kalau suami buat baik sekali dengan isteri, isteri balas sepuluh kali (kalau isteri tak nak balas, salah awaklah kawin dengan perempuan kepala batu).
24. Jangan buat donno kalau isteri merajuk atau berkecil hati. Kalau perlu minta maaf, minta maaf, kalau perlu pujuk, pujuk. Hati orang pompuan ni sensitif. Kalau kami rasa suami tak ambil kisah, perasaan bagai dihiris-hiris. Perkara yang dipandang remeh oleh suami boleh menjadi kanser kepada isteri. Kepada para suami khususnya dan kaum lelaki amnya, janganlah dianggap masaalah hati dan perasaan orang perempuan ni enteng sahaja. Kalau kaum isteri ni mogok, awak juga yang RUGI..

SELAMAT MENYAMBUT MAULIDULRASUL 1430

Mengingati keagungan Nabi

ANNIE Besat di dalam bukunya, The Life and Teachings of Muhammad berkata: “Seseorang yang mengkaji kehidupan beliau dan sifat nabi dari bumi Arab ini dan tahu mengenai ajaran dan cara hidupnya, pasti memberikan penghormatan kepada nabi yang agung ini.

Masjidil Nabawi adalah masjid yang pertama dibina secara gotong-royong oleh Rasulullah SAW dan para sahabat sebaik hijrah umat Islam dari Kota Mekah ke Kota Madinah.


“Manusia yang ganas dapat beliau lembutkan, insan yang tertindas berjaya dimerdekakan dan manusia padang pasir yang tidak pernah dikenali akhirnya mampu meruntuhkan empayar Rom dan Parsi. Beliau juga berjaya menggantikan cara hidup sesat yang jahiliah kepada tamadun unggul yang saintifik.”

GEORGE Bernard Shaw, ahli falsafah berbangsa Inggeris yang berpengaruh berkata di dalam buku Letter to Najmi Sahib of Cyprus: “Secara terancang, orang-orang Kristian dan pendakwahnya memberi gambaran hodoh mengenai Islam dan rasulnya.

“Saya sempat mengkaji Islam dan rasulnya bersungguh-sungguh sebagai pengkaji sejarah dan pengkritik. Saya dapati, Muhammad memang manusia yang agung, malah beliau adalah penyelamat bagi manusia yang sedang menderita sakit tenat.”

BUKU The 100: A Ranking of the Most Influential Persons in History karangan Michael H. Hart, seorang ahli sejarah, pakar matematik dan astronomi menyatakan: “Pemilihan Muhammad sebagai tokoh yang begitu berpengaruh di dunia mungkin mengejutkan sesetengah pembaca.

“Saya memilihnya sebab hanya beliau seorang sahaja dalam sejarah yang begitu berjaya dalam dua bidang iaitu keagamaan dan keduniaan. Beliau mengembangkan satu agama terhebat di dunia dan menjadi seorang pemimpin politik yang unggul. Pada hari ini, 13 abad selepas kewafatan beliau, pengaruhnya masih hebat dan terus berkembang.”

MEMBACA kenyataan penulis-penulis tersebut memberikan kita satu gambaran mengenai kehebatan Rasullulah SAW.

Walaupun mereka bukan beragama Islam, mempunyai latar belakang pendidikan yang pelbagai, berjaya dan terkenal dalam bidang masing-masing tetapi tumpuan mereka sama.

Mereka berminat membuat penyelidikan mengenai Nabi Muhammad dan risalah yang dibawa baginda Rasulullah SAW yang menjadi model contoh umat Islam di seluruh dunia.

Menariknya, tidak ada satupun komen yang negatif diutarakan. Malah mereka sepakat mengakui kejayaan Muhammad bin Abdullah mengatasi kegagahan dan kehebatan pahlawan dunia seperti Alexander the Great, Spartan, Troy, Julius Caesar mahupun Gengis Khan.

Masya-Allah! Betapa bertuahnya umat manusia di dunia ini khasnya, umat Islam yang dengan jujur dan ikhlas mengakui dengan sebenar-benar pengakuan bahawa "Tiada tuhan yang disembah melainkan Allah dan Muhammad itu adalah pesuruh Allah".

Lantaran itulah apabila tibanya tarikh 12 Rabiulawal, seluruh dunia tidak terkecuali di negara kita akan meraikan tarikh kelahiran Nabi Muhammad SAW.

Kebiasaannya, program seperti perarakan sambil mengalunkan puji-pujian dan berselawat ke atas baginda Rasulullah, penganugerahan tokoh, diselangi persembahan hiburan Islamik diadakan dengan diikuti ceramah agama selain kenduri kesyukuran.

Sayangnya, ada segelintir pihak yang mempertikaikan upacara sambutan sebegini dengan alasan ia tidak pernah dilakukan oleh mana-mana para sahabat selepas kewafatan baginda.

Namun menyedari hari itu sarat dengan falsafah, makna serta lambang kemegahan dalam kehidupan seorang Muslim, sekali gus memperingati sirah atau sejarah perjuangan hidup Rasulullah SAW, maka kewajaran umat Islam meraikan peristiwa besar dalam takwim hijrah ini jelas ada positif dan pahalanya.

Pun begitu, saran mantan Pegawai Agama Istana Negara, Datuk Abu Hassan Din al-hafiz, sambutan Maulidur Rasul perlu anjakan dan kemajuan dari perspektif rohani dan jasmani. Di samping perlu penekanan aspek mesej yang hendak disampaikan, waima dalam apa sahaja bentuk penyampaiannya.

Sekadar mengulangi?

Jelas beliau, janganlah sambutan hari itu sekadar mengulangi apa yang ditakwimkan sejak bertahun lampau atau hanya merealisasikan sasaran kerja tahunan sesetengah agensi dan organisasi bertanggungjawab.

"Saya pernah mencadangkan kepada dua mantan Menteri di Jabatan Perdana Menteri iaitu Brigedier Jeneral (B) Datuk Seri Abdul Hamid Zainal Abidin dan Datuk Dr. Abdullah Md. Zin agar sambutan Maulidur Rasul tidak perlu diadakan majlis perarakan. Sebaliknya ditumpukan kepada perhimpunan, ceramah, seminar atau apa pengisian yang bermanfaat serta mencapai matlamat sempena Maulidur Rasul.

"Ini untuk membezakan ia dengan sambutan Maal Hijrah. Maal Hijrah itu ialah penghijrahan Rasulullah dari Mekah ke Madinah. Jadi konsep berarak itu lebih sesuai berbanding semasa meraikan sambutan Maulidur Rasul.

"Malah kandungan program juga biarlah menepati keperluan rohani. Acara-acara seperti penganjuran konsert dengan penyertaan artis terkemuka tanah air juga satu kaedah terkini untuk menarik lebih ramai hadirin terutamanya, golongan muda.

Namun, mesej daripada penganjuran itu perlu diambil kira supaya hari tersebut bukan sekadar digunakan untuk keseronokan yang melekakan," jelas Abu Hassan mengulas pengalaman luas beliau bergelar tokoh agama lebih tiga dekad.

Tambah Abu Hassan, bila sebut sambutan Maulidur Rasul, mengikut tradisi cara sambutan umat Islam di negara kita, program seperti ceramah, forum dan seminar adalah sinonim ketibaan Rabiulawal.

Berbeza dengan cara sambutan negara-negara Arab seperti Mesir, Jordan, Syria dan termasuk juga di Asia Barat. Menurut Abu Hassan, cara sambutan mereka lebih banyak melibatkan perarakan tarekat, berkumpul, berzikir dan berwirid.

Mengambil contoh negara jiran iaitu Singapura dalam menyambut Maulidur Rasul, kata Abu Hassan, walaupun negara itu penduduk majoritinya bukan Islam tetapi mereka mampu menghimpunkan kira-kira 60,000 penduduk Islam negara itu dalam sebuah stadium.

"Saya sehingga kini masih terfikir dan tertanya-tanya bagaimana seorang yang bukannya penceramah agama, cuma sekadar anak seorang tokoh ulama di Singapura itu berjaya melakukan sedemikian.

Bukan kerja mudah

"Mengumpulkan sebegitu ramainya manusia untuk satu-satu masa tertentu, apa lagi dalam sambutan yang berkaitan keagamaan, bukanlah kerja mudah. Tetapi mereka di sana berjaya membuktikannya.

"Walaupun kita yang memiliki majoriti penduduk Islam iaitu lebih 60 peratus daripada jumlah penduduk negara ini, masih belum mampu.

"Pihak penganjur negara itu, pernah menjemput penghibur tersohor dari Indonesia iaitu Rhoma Irama. Ini mungkin salah satu cara mereka menambah nilai dalam program tersebut," kata Abu Hassan.

Beliau bagaimanapun kurang bersetuju menggunakan pendekatan golongan artis luar negara dalam acara keagamaan umat Islam. Bagi Abu Hassan pendakwah serta artis tempatan di negara ini masih berkemampuan dan berupaya menjadikan hasrat di atas satu kenyataan.

Malah beliau tidak menolak penganjuran program berbentuk konsert hiburan Islamik bersempena dengan sambutan Maulidur Rasul mahupun Maal Hijrah.

Penggunaan artis yang digandingkan dengan tokoh agama ataupun pendakwah, kata Abu Hassan adalah soal kedua. Apa yang lebih penting dan perlu menjadi keutamaan ialah mesej yang hendak disampaikan.

"Seandainya sekadar sebagai hiburan, itu tidak mencapai matlamat Maulidur Rasul iaitu agar umat Islam mengenali atau lebih rapat dan mencintai Rasulullah, sekali gus diterjemahkan dalam kehidupan kini.

"Umat Islam terutamanya generasi muda perlu ditimbulkan kesedaran sebagai penerus kegemilangan Islam," ujarnya ringkas.

Seperkara lagi yang ditekankan ikon Oasis serta hos program Bicara Kifayah menerusi saluran 106 Astro Oasis ini ialah keperluan segera memahamkan kepada umat Islam pengertian sebenar sunah Nabi itu.

Katanya: "Ramai orang memperkatakan tentang keperluan kita mengikut sunah nabi itulah, sunah nabi inilah.., tapi sayangnya, pemahaman mereka mengenainya masih cetek".

Sempena sambutan Maulidur Rasul ini, seharusnya umat Islam mengingati tiga tugas utama Nabi Muhammad dan sentiasa ingin meniru sifat Baginda Rasulullah. Barulah Maulidur Rasul yang disambut setiap tahun itu tidak tinggal tema dan amanat begitu sahaja.

Meneruskan tugas Nabi

Surah Ali Imran ayat 164 menunjukkan kita tugas Rasulullah yang perlu diteruskan oleh umatnya. Allah berfirman yang bermaksud: Sesungguhnya Allah telah memberi kurnia kepada orang-orang yang beriman ketika Allah mengutus di antara mereka seorang rasul dari golongan mereka sendiri, yang membacakan kepada mereka ayat-ayat Allah, membersihkan (jiwa) mereka dan mengajarkan kepada mereka al-Kitab dan al-Hikmah. Dan sesungguhnya sebelum (kedatangan Nabi) itu, mereka adalah benar-benar dalam kesesatan yang nyata.

Namun beliau akui tugas itu bukanlah mudah dan memerlukan kerja kuat, keazaman serta keyakinan untuk berjaya.

Pesan beliau juga, umat Islam tidak seharusnya hanya mengutamakan akhirat semata-mata sehingga meninggalkan langsung urusan duniawi kerana itu lebih merugikan umat Islam di dunia dan di akhirat.

"Sebagai khalifah Allah di muka bumi maka kita perlu memakmurkan bumi Allah. Kita tidak boleh lari dari dunia dan kena ikut serta, cuma jangan lalai dan menjadi pengikut," kata Abu Hassan.

Peristiwa penting pada Rabiulawal

TERDAPAT banyak peristiwa penting yang telah dicatatkan oleh sejarah tentang jatuh bangunnya tamadun Islam pada bulan Rabiulawal. Di antaranya;

- Kelahiran junjungan besar Nabi Muhammad SAW. Sumber-sumber mengatakan bahawa baginda lahir pada 12 Rabiulawal, tahun Gajah bersamaan 23 April 571M.

Ini adalah sumber yang masyhur dan menjadi amalan umat Islam di Malaysia mengadakan sambutan Maulidur Rasul sehingga sekarang. Walau bagaimanapun ada sumber lain yang mengatakan bahawa Rasulullah SAW dilahir pada 9 Rabiulawal, tahun Gajah.

- Pelantikan Nabi Muhammad SAW menjadi Rasul. Pada bulan Rabiulawal inilah baginda telah diangkat menjadi Rasul ketika usia baginda 40 tahun. Maka dengan ini bermulalah dakwah baginda secara rasmi di Mekah al-Mukarramah.

- Tarikh hijrah adalah tarikh tibanya Rasulullah di Madinah al-Munawwarah pada ketika itu di sebut Yathrib. Rasulullah sampai di Quba' pada hari Isnin 8 Rabiulawal dan baginda sampai di Kota Madinah pada hari Jumaat 12 Rabiulawal lalu baginda menunaikan solat Jumaat yang pertama.

- Peperangan banyak berlaku pada zaman Rasulullah SAW di antara tentera Islam dan tentera kufar. Di antara peperangan yang berlaku di bulan Rabiulawal ialah peperangan Safwan (Badar pertama), Bawat, Zi Amar (Ghatfan), Bani An-Nadhir, Daumatul Jandal dan peperangan Bani Lahyan.

- Wafatnya junjungan besar kita, Nabi Muhammad SAW ialah pada hari Isnin 12 Rabiulawal 11H bersamaan 7 Jun 632M. Baginda wafat di rumah isterinya Aisyah ra dan dikebumikan di Madinah al-Munawwarah.

- Abu Bakar ra. dipilih menjadi khalifah pada hari Rasulullah wafat, para sahabat tidak mahu menangguh urusan pentadbiran kerajaan dan segera membai'ah Saidina Abu Bakar ra di Dewan Bani Sa'idah. Ini adalah kerana urusan pentadbiran negara tidak boleh terhenti walau seketika dan ia adalah nadi sesebuah kerajaan. Sebahagian sahabat pula menguruskan pengkebumian jenazah Rasulullah SAW yang diketuai oleh Saidina Ali ra.

-Pembukaan Baitul Muqaddis.

Salahuddin al-Ayubi telah memimpin tentera Islam menewaskan tentera Salib dan seterusnya membuka pintu bagi pembukaan Baitul Muqaddis pada tahun 583 H.

Wednesday, March 4, 2009

KENANGAN APS 2000-2002




KENANGAN ASRAMA PUSAT SEGAMAT

Pada mulanya ayah nak masukkan ke asrama pusat ni,aku yang tak nak.macam-macam aku bagi alasan,asrama tu ada hantulah,takut kena bulilah,tapi penakut sebenarnya hehehehe....tingkatan satu aku sekolah convent,tumpang rumah mak cik aku kat taman sri waja,kampung jawa.seronok jugalah sekolah tu ,semua perempuan.3 tahun juga lah aku sekolah kat sekolah menengah convent.banyak jugalah kenangan kat sekolah tue.tapi tak pelah aku nak cite pasal APS je..convent kemudian.form 1 2 3 sekolah convent.tapi masa form 3 aku sekolah convent tinggal kat asrama pusat.so dari sinilah bermula episod2 ngeri,takut,sedih ,seronok dan macam2 lagilah.

Bermula lah kehidupan aku menjadi rakyat jelata Asrama pusat.mula2 masuk tue memang takut.yalah tinggal ngan kawan seperjuangan je.hari pertama tu menggigil jugalah.tapi lama2 ok je.semua kekawan dah boleh terima aku yang sesat sekolah.yang lain sekolah tinggi segamat ,aku sorang je yang sesat sekolah convent.hehehehhehhe.....setahun jugalah aku memang sesat kat asrama tue...pagi2 pergi sekolah naik bus sama2,satu jalan lah,so b 4 sampai sekolah tinggi,pak cik bus akan berhenti sekolah aku dulu,tapi bila pak cik bus tak berhenti budak2 dalam bus akan menjerit,Pak cik!!!!!!!!budak convent nak turun....................mula2 tue memang malu gila lah.tapi bila dah hari2 berlalu,aku dah lali dah,...hahahahaha...masalh nya yang menjerit budak2 lelaki...memang malu sangat2.kenangan2x.bila balik pulak,aku je yang balik lambat,so rutin aku setiap hari pergi sekolah naik bus dan balik ke asrama aku naik teksi.selama setahun.satu pengalaman yang memang pelik tapi benar..kihkihkihkih....itulah pengalaman masa form 3...

Naik form 4 aku bagi tahu ayah nak pindah Sekolah Tinggi,kesian ayah kena turun naik pejabat pelajaran.susah juga ya nak tukar2 sekolah nie.ampun ayah!!!!masuk tingkatan 4 nie barulah normal kehidupan aku.so rutin samalah macam rakyat2 APS yang lain.pergi sekolah naik bus yang sama,balik pun sama2.Sekali lagi aku di uji , semasa hendak melangkah ke sekolah baru ni.
sekolah campurlah kata kan.Yalah setelah sekian lama berada dikalangan perempuan saje,tetiba keadaan menjadi huru-hara..hahahahaha.dalam kelas sekarang ada lelaki dan perempuan.mula2 tue kekok juga nak bergaul ngan budak2 lelaki,yalah 3 tahun kanTtapi nasiblah aku nie gila2 juga.Jadi tak adalah susah nak bergaul dengan dia orang.mula2 tu kena ejek .macam2 jugalah.tapi aku buat tak tahu je.Dah lama2 ok,dan diorg pun dah boleh terima aku menjadi kawan seangkatan....kelas tue memang hura hara jugalah.dalam kelas tu aku sorang je yang tinggal di asrama.Budak2 lain tinggal di rumah masing2.oklah balik semula ke Asrama.
Asrama pusat tak ada lah besar sangat.cuma ada dua blok yang menempat kat Asrama putera dan asrama puteri.jadi aku dekat blok puterilah kan.Jarak asrama putera puteri sebelah2 je.Yang memisahkan antara 2 blok nie adalah dewan makan.jadi memang bertentanganlah asrama putera puteri.masa tue rakyat jelata APS lebih kurang 80 orang.so tak delah ramai sangat.

Masa aku kat sana,banyak benda yang aku belajar,hidup bedikari,bersabar,macam mana nak jadi pelajar yang cemerlang,cuma aku je yang tak cemerlang,hehehehehe.Seronok memang seronok ramai kawan yang rapat,dan memang sudah menjadi satu keluarga.Sifat tolong-menolong memang dah sebati dalam jiwa rakyat jelata Aps.Cerita dalam bilik lagi lah seronok.

Masa form 3 aku duduk dalam bilik SITI KHADIJAH.masa tue ada 20 orang penghuni siti khadijah.banyak benda juga aku dapat belajar semasa berada dalam bilik itu.kakak2 yang atas dari aku,banyak membantu aku dalam segala hal.Adik2 yang bawah aku juga banyak membantu .TERIMA KASIH WARGA SITI KHADIJAH(aku,k ma,k ijah,k huzma,yazi,k wan,k yana,suraya,k fadz,ina,dini,k long,yang lain tak ingat...Ampun!!!)macam-macam kenangan manis dan pahit sepanjang berada dalam bilik tue...

Masa form 4 aku dipindahkan ke bilik KEKWA(tahun ini semua bilik tukar nama).bilik ni ada 12 orang je.bilik ni banyak benda yang kelakar dan sedih.Kelakar nya bilik ni,ada seekor kelawar yang memang menjadi penghuni tetap.jadi setiap kali kelawar ini beterbangan di dalam bilik, kami semua akan menjadi huru hara.bagi memastikan keamanan kembali senyap, aku dan kawan aku lah yang akan menjadi heroin nya.heheehhe.aku akan mengambil penyapu dan menghalau kelawar itu .Yang malang nya,bilik kami ini betul2 atas bilik warden.jadi dalam kami huru hara ini.warden kami akan naik, nak tengok apa yang terjadi.tapi seperti biasalah bila warden dah ada depan pintu,kami semua akan senyaplah.buat2 tak de apa2 yang berlaku.kihkihkihkih..Ada satu masa tu,kami satu bilik kena denda berdiri dekat koridor depan bilik kami,gara-gara kelawar.Memang memalukan,sampai kami semua ditertawakan budak2 putera.Memang tidak boleh dilupakan huhuhuhuhuhu.....memang banyaklah kenangan dalam bilik KEKWA ini.....TERIMA KASIH BUDAK2 KEKWA(aku,wahidah,safatul,mashitah,k bayah,fidah,mastura,linda,ada lagi tak ingat...ampun!!!!)Masa tahun ini juga aku di beri tugas menjadi pembantu AJK kebajikan..kihkihkih....kelakar3x.tahun ni juga berlaku banyak peristiwa yang memang tidak pernah dibuat oleh warga APS sebelum itu.(hanya budak2 form 4 2001 saje yang tahu.huhuhuhuhu...)

Masa form 5 sekali lagi aku di pindahkan ke bilik ASAL.dulu SITI KAHDIJAH,tetapi dah tukar nama bilik KIAMBANG.seronoklah juga bilik ni.bilik ini memang ada 20 orang.masa ini aku dipertanggungjawabkan menjaga,menguruskan keseluruhan ahli bilik.budak2 call me mummy dorm.hahahahahaha....penat juga masa duduk dalam bilik ni.Semua aku kena buat.Nasib ada Assisten yang bagus(suraya)thank u .......Tahun itu,tahun yang penting, nak ambil SPM lah kata kan.huhuhuhuhu.....macam2 juga dugaan yang telah berlaku semasa dalam bilik mahupun sekitar APS.Tahun yang banyak dugaan.TERIMA KASIH BUDAK2 KIAMBANG(MUMMY,suraya,k ucu,adut,liana, yang lain tak ingat,Ampun!!!!!!!)sekarang tinggal kenangan sahaja.Yang baik kita jadikan teladan,yang buruk kita jadikan sempadan.

......................................................................................................................................:)

Alhamdulillah walaupun aku bukan lagi menjadi rakyat jelata APS. Setiap yang berlaku sengaja atau pun tidak di sengajakan ,ia telah menjadi kenangan yanag paling hebat dalam diri aku.Syukur kepada Ilahi semua rakyat jelata APS yang berjaya teruskan usaha anda,bagi rakyat jelata APS yang tidak berjaya,bersyukur lah dengan apa yang kita ada.tingkat kan usaha anda didalam bidang yang seterus nya.Pandai atau kurang pandai ,baik atau jahat,semua nya ada kebaikan dan kelemahan masing2.Yang baik datang dari ALLAH S.W.T,yang buruk itu datang dari kesilapan manusia yang alpa...

..................................END...........................................:)

Tuesday, March 3, 2009

Islam agama perdamaian


DAN jika mereka (pihak musuh) cenderung kepada perdamaian, maka engkau juga hendaklah cenderung kepadanya serta bertawakallah kepada Allah. Sesungguhnya Ia Maha Mendengar, Lagi Maha Mengetahui.

(al- Anfal: 61)

HURAIAN

Islam adalah agama perdamaian dan kesejahteraan. Umat Islam diseru supaya bersatu dan hidup dengan aman tanpa membezakan darjat, warna kulit serta keturunan. Mereka juga digesa menjalinkan hubungan baik dengan bukan Islam lain demi menjaga kesejahteraan hidup bermasyarakat.

Walau bagaimanapun, ada ketikanya peperangan tidak dapat dielakkan. Apabila keadaan terdesak akibat diserang oleh pihak musuh maka umat Islam perlu berjuang di medan perang demi mempertahankan maruah agama bangsa dan negara.

Tetapi, sekiranya pihak musuh mengalah dan mahukan perdamaian, maka Islam menganjurkan supaya kita mengambil salam perdamaian itu. Permusuhan berpanjangan hanya akan merugikan kedua-dua belah pihak.

Begitu juga peperangan serta pertumpahan darah yang berlaku hanya mendatangkan kemusnahan kepada manusia. Oleh itu, perdamaian adalah jalan terbaik. Seseorang Islam yang baik bukanlah setakat melakukan kebaikan untuk dirinya sahaja, tetapi juga berusaha memperbaiki keadaan orang lain.

Justeru perdamaian dengan musuh akan mendatangkan kebaikan kepada masyarakat seluruhnya. Selebihnya, kita hendaklah menyerahkan ketentuan kepada Allah SWT dengan berdoa dan bertawakal kepada-Nya.

KESIMPULAN

Perselisihan dan pertelingkahan antara dua belah pihak yang bermusuhan boleh membawa ke kancah peperangan. Sekiranya peperangan berlaku, kemudian pihak musuh minta untuk berdamai dengan menghentikan peperangan, kita hendaklah menyambutnya dengan baik, kerana Islam menggalakkan perdamaian dan kesejahteraan sejagat.

l Disediakan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim)

Monday, March 2, 2009

ADA APA DENGAN HATI

hati yang suka:) hati yang duka:(

hati yang suka:)
bila kita dapat buat sesuatu dengan ikhlas, kita sendiri akan rasa bahagia.
bila kita dapat lakukan sesuatu dengan niat yang betul ,kita akan rasa bangga.
bila kita dah dapat capai apa yg kita ingini,kita akan rasa gembira.
hati yang tulus ikhlas(SUKA) akan dapat ganjaran yg tidak dapat kita nikmati didunia ini.

hati yang duka:(
bila kita ikut rasa,maka kita tak percaya dgn diri kita.
bila kita tidak ikhlas lakukan sesuatu ,kita sendiri merasakan satu kekurangan dalam diri sendiri.
bila kita tidak percaya diri kita,maka akan terjadi satu episod sedih.
hati yang duka,bukan datang dari orang lain,tetapi datang dari hati kita yang buta.

HATI YANG BERSIH AKAN DAPAT KITA MANFAATKAN.
HATI YANG BERSIH AKAN DAPAT KITA BERTINDAK POSITIF.
HATI YANG BERSIH AKAN DAPAT KITA MENERANGKAN PERJALANAN HIDUP.
HATI YANAG BERSIH TIDAK GENTAR SEGALA HALANGAN.
AYUH MARILAH KITA BERISHKAN HATI KITA DENGAN BERZIKIR,MEMBACA ALQURAN,SOLAT JANGAN DITINGGALKAN....SEMUA YANG KITA LAKUKAN DENGAN HATI YANG BERSIH AKAN KITA DAPAT DI ALAM KEKAL KITA..INSYAALLAH....

KENANGAN BORAK NGAN ANAS

Alahmdulillah....akhirnya dapat juga cakap ngan Ahmad Anas Hamdani...walaupun tak dapat ckp dengan Ahmad Muaz Hamdani.....rindu-rindu dengan diorang...dah hampir 2 bulan kat malaysia....cara cakap masih tak berubah lagi..masih ada sleng2 english...mungkin aku balik nanti dah teror cakap melayu..hahahahha....kesian gak kat tok wan,atuk,abah n mama..tak de sape lagi yang jaga budak2 tu...kakak doakan ada orang yang ikhlas menjaga u all...insyaAllah...ini yang membuat kan hati tak sabar untuk kembali ke tanah air...insyaAllah kalau panjang umur,murah rezeki kita berjumpa k...mis u all......

KENANGAN LEPAK2 STEPHEN GREEN PARK

bersama dgn girl2....
my lovely girls.....(pinjam anak org...hahahha)
bersama ngan minah perak.....
penat sangat....

KENANGAN PLAYGROUND SPORT LUCAN