Pages

Friday, April 24, 2009

SAMA2 KITA RENUNGKAN

Asalamualaikum,

Mengapakah aku baru tau ini semuaaa??tidakkkkkkk!!

perkataan
merupakan JARUM SULIT kristian...didalam bahasa Arab bermaksud " fi hafzil baba" manakala dlm bahasa Malaysia b'maksud di bwh naungan pope(paderi) . jd foward dan sebarkan kepada semua shbt2 anda.semoga Allah memberi rahmat kpd kita dan org lain.wassalam.
Wallahualam. ..
Sebaik2nya
gantikan perkataan BYE tersebut kepada Assalamualaikum . .. Kerana sesungguhnya Islam yang
diwariskan kepada kita oleh junjungan besar Nabi Muhammad SWT itu sudah lengkap dan sesuai untuk diamalkan sehingga ke akhir zaman... Cuma kita sahaja yang gemar menuruti budaya barat... (Budaya orang kafir laknat Nauzubillah. ..)

Wednesday, April 22, 2009

Rasulullah 'nyawa' Abu Talib


KISAH seterusnya bukan sekadar; "Nabi Muhammad kemudiannya dijaga oleh bapa saudara, Abu Talib Bin Abdul Mutalib selepas kematian datuk kesayangan baginda!" Ini kerana baginda lebih banyak menghabiskan usia mudanya bersama Abu Talib, iaitu sejak berusia lapan tahun sehinggalah baginda menginjak dewasa dan mendirikan rumah tangga pada usia 40 tahun dengan wanita terkemuka Arab pada masa itu, Saidatina Siti Khadijah binti Khuwailid.

Tentunya sepanjang di bawah penjagaan Abu Talib ini, merupakan kesinambungan satu sirah nabi yang menjanjikan pelbagai lagi inti pati pengajaran kepada umat Islam.

Abu Talib, adalah abang kepada bapa Nabi, Abdullah bin Abdul Mutalib. Nama sebenar beliau ialah Imran dan digelar Abu Talib kerana anak sulungnya bernama Talib iaitu hasil perkahwinannya dengan Fatimah binti Asad. Mereka dikurniakan anak-anak yang lain iaitu, Jaafar, Ali dan Aqil serta dua anak perempuan, Fakhitah dan Jumanah (Ummu Hani) binti Abu Talib.

Abdullah Al Khazini dalam bukunya, "Abu Thalib (Talib) Mukmin Quraisy - Paman, sekali gus Pengasuh, Pelindung dan Pembela Rasulullah SAW (Darul Fikir, 1978) menulis, Abu Talib yang juga mendapat julukan Abdul Manaf dikatakan menerima wasiat daripada bapanya, Abdul Mutalib akan tanggungjawabnya untuk memelihara Nabi Muhammad dalam satu bentuk syair, yang berbunyi;

Ku wasiatkan pada mu wahai Abdul Manaf sepeninggalanku,

Akan anak yatim, yang ditinggal ayahnya sendirian.

Ku wasiatkan pada orang yang ku juluki Abdul Manaf

Dialah orangnya yang memiliki banyak pengalaman

Akan anak kekasih, kerabat paling mulia

Anak yang ditinggalkan ayahnya hidup sendiri

Wasiat ini dipikulkan kepada diri Abu Talib

Tempat tinggalnya yang kukuh dan ia menyukainya

Jangan kau wasiat aku dengan keharusan dan kewajiban

Kerana ku dengar keajaiban yang sangat mengkagumkan

Dari semua orang yang berilmu dan cerdik cendekiawan

Hingga jelaslah dengan puji Allah dan ucapan Rahib itu

Wasiat tersebut dilafazkan ketika detik-detik kematian kian menghampiri Abdul Mutalib yang dikatakan meninggal dunia pada usia 120 tahun. Lalu dijawab oleh Abu Talib; "Aku menerimanya. Demi Allah, Dialah yang menjadi saksinya".

Walaupun tidak memiliki kekayaan harta benda yang lumayan dan melimpah, namun kecerdasan dan daya kepimpinan yang tinggi adalah kekayaan yang dimiliki oleh bapa saudara Nabi ini.

Kepimpinan yang jitu ditunjukkan oleh Abu Talib dalam mengambil alih tugas bapanya iaitu sebagai pemberi makan dan minum kepada jemaah yang datang ke Kaabah untuk mengerjakan haji. Sebagai penjaga Telaga Zamzam, Abu Talib akan melemparkan buah kurma dan kismis ke dalam telaga itu supaya air Zamzam terasa manis lagi menyegarkan untuk para jemaah yang menempuh perjalanan jauh dan panas. Apatah lagi melalui padang-padang Sahara yang kering lagi tandus itu.

Jatuh miskin

Namun pada suatu ketika, Abu Talib benar-benar jatuh miskin yang boleh menggugat kemampuannya untuk terus membantu para jemaah itu. Namun bapa saudara Nabi ini tidak sanggup meninggalkan kemuliaan tugas itu hanya kerana kemiskinan.

Demi meneruskan usaha bapanya, Abu Talib kemudiannya menemui saudaranya yang yang lebih kaya dan berharta, iaitu al Abbas. Tanpa segan Abu Talib meminjam wang 10,000 dirham daripada saudaranya itu bagi membolehkan beliau terus menunaikan kewajipannya kepada para jemaah.

Jelas sekali Abu Talib menggambarkan satu daya kepimpinan yang tinggi namun jasa beliau yang sangat dikenang oleh penduduk Mekah dapat kita ikuti melalui satu peristiwa.

Pada satu ketika Mekah benar-benar ditimpa musibah yang amat perit untuk ditanggung oleh para penduduknya apabila berhari-hari tidak hujan menyebabkan berlakunya musim kemarau yang paling buruk.

Ibnu Assakir dalam satu riwayat daripada Julhamah bin Arthafah yang menceritakan Julhamah yang datang ke Mekah yang mendapati penduduk di situ begitu sengsara. Seorang daripada penduduk berkata; "Marilah kita bersandar (memohon pertolongan) kepada Lata dan Uzza (berhala)!" Sementara seorang lagi pula berkata: "Marilah kita bersandar kepada Manat (berhala)," Namun seorang lagi pula berkata: "Mengapa kalian menjadi lemah akal, sementara di tengah-tengah kalian masih ada yang mewarisi keturunan Ibrahim (Nabi) dan Ismail (Nabi?)!"

Lalu mereka berkata; "Nampaknya, orang yang kamu maksudkan adalah Abu Talib!".

"Benar!" jawab si polan yang ketiga tadi.

Lalu mereka terus menuju ke rumah Abu Talib dan berkata; "Wahai Abu Talib, wadi-wadi yang ada telah mengering, tanah serta ladang semakin gersang. Oleh kerana itu, mintakanlah supaya hujan turun supaya kami dapat meneruskan kehidupan seperti sedia kala!"

Sambil tersenyum tanda sedia membantu, Abu Talib pun keluar dari rumahnya dengan membawa seorang kanak-kanak, iaitu anak saudaranya, Nabi Muhammad.

Awan gelap

Sejurus mereka melangkah keluar awan yang tebal dan gelap terus berkumpul di langit yang sebelum ini begitu cerah tanpa segumpal awan pun.

Setibanya mereka di Kaabah, Abu Talib pun merapatkan badan anak saudaranya itu ke dinding Rumah Allah itu dan mereka bersama-sama memohon kepada Allah supaya bumi yang gersang itu akhirnya dibasahi hujan.

Ditakdirkan Allah, tidak lama kemudian hujan pun turun dengan mencurah-curah sebagaimana yang diminta oleh penduduk Mekah itu.

Lembah Mekah pun kembali subur dan tiada lagi keperitan untuk ditanggung.

Peristiwa ini seperti yang disebut oleh Abi Talib dalam syairnya;

Si Putih yang diminta hujan dengan berkat wajahnya

Ketua anak-anak yatim dan pelindung balu-balu!

Kejadian ini juga menyuntik lagi kekuatan kepada Abu Talib untuk menjaga anak saudaranya itu kerana kini semakin nampak mengenai kedudukan Nabi Muhammad sebagaimana yang sering diucapkan oleh bapanya sebelum ini. Keperibadian Nabi Muhammad benar-benar tidak sebagaimana anak-anak yang lazimnya.

Apa yang dilihat oleh Abu Talib, anak saudaranya itu tidak sahaja memiliki segala kesempurnaan dan kelebihan tetapi beliau yakin Nabi Muhammad akan berhadapan dengan pelbagai cabaran dan tentangan. Ini menyebabkan Abu Talib akan mempertahankan anak saudaranya itu walau terpaksa bergalang dengan nyawanya sendiri.

Namun dalam satu peristiwa lain, Abu Talib pernah cuba hendak meninggalkan Nabi Muhammad dalam jagaan orang lain. Ini semata-mata beliau tidak mahu anak saudaranya itu terdedah kepada sebarang ancaman keselamatan ketika beliau bersama beberapa pedagang Quraisy yang ingin memulakan perjalanan untuk berniaga di Syam (Syria).

Namun ketika kafilah-kafilah yang membawa pelbagai dagangan itu hendak mulakan perjalanan yang jauh itu, Abu Talib memalingkan muka dan alangkah terkejutnya beliau apabila melihat dengan jelas anak saudaranya itu sedang menyapu air mata yang jatuh membasahi pipi. Rupa-rupanya Nabi Muhammad sangat sedih untuk berpisah dengan dengan bapa saudaranya itu.

"Pakcik, kepada siapakah kau hendak tinggalkan aku sementara ketiadaanmu di sini? Sedangkan aku tidak mempunyai baik ayah mahupun ibu," kata si anak saudara dalam sedu dan sedan.

Wajah sedih dan kata-kata Nabi Muhammad itu membangkitkan rasa hiba Abu Talib dan tidak semena-mena beliau sendiri merasakan tidak sanggup meninggalkan anak saudaranya itu.

Lalu dipeluknya anak saudaranya yang ketika itu dikatakan dalam usia 12 tahun sambil berkata; "Demi Allah, aku akan membawa kau pergi bersamaku. Kau tidak akan berpisah dengan aku dan aku tidak akan meninggalkan engkau lagi wahai anak saudaraku!"

Berdagang

Nabi Muhammad yang dalam rangkulan bapa saudaranya itu kemudiannya turut dibawa untuk berdagang ke Syam itu. Satu perjalanan getir lebih-lebih lagi terpaksa menempuh padang pasir yang kering dan kontang yang tentunya tidak sesuai untuk anak yang semuda Nabi itu.

Namun Abu Talib mendapati bahawa perjalanan kali ini berbeza, tidak ada kepayahan kecuali yang menyenangkan tanpa sebarang ancaman yang boleh mengganggu perjalanan mereka.

Mereka berjaya melewati Madian, Lembah Qura, negeri Tsamud sehinggalah daripada jauh mereka dapat menyaksikan keindahan matahari yang sedang terbit dari arah Syria. Sungguh indah sehinggakan mereka semakin bersemangat untuk sampai ke negeri itu walaupun telah berhari dan berbulan dalam perjalanan ini.

Namun telah menjadi kebiasaan kepada mana-mana kafilah yang hendak mengunjungi Syam, mereka mesti terlebih dahulu singgah di Busra. Ini kerana di tempat itu, semua kafilah-kafilah dagang yang berhenti mesti mengunjungi sebuah biara yang padanya terdapat seorang pendeta Nasrani bernama Buhaira.

Mereka mesti bertemu Buhaira untuk mendapatkan barakah! Namun sesetengah riwayat menyebut bahawa Busra sekadar destinasi kepada kafilah untuk mereka berhenti untuk berehat sebelum meneruskan perjalanan ke Syria.

Justeru apakah yang berlaku apabila Pendeta Buhaira ini berjaya 'menangkap' sesuatu pada Nabi Muhammad, yang menyebabkan Abu Talib semakin tersentak! Ikuti pada keluaran seterusnya!

Doa mohon dicukupkan keperluan


Firman Allah yang bermaksud: Cukuplah bagiku Allah (yang menolong dan memeliharaku), tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia; kepada-Nya aku berserah diri dan Dialah yang mempunyai arasy yang besar. (at-Taubah: 129)

Keterangan ayat

Menurut Ibn Abi Hatim, perkataan arasy dalam al-Quran merujuk kepada tempat yang tinggi yang dijadikan Allah. (Tafsir Ibn Abi Hatim, tafsir ayat 129 surah at-Taubah)

Dalam hadis sahih riwayat al-Bukhari dan Muslim, Nabi SAW sering berdoa menyeru Allah yang memiliki arasy yang hebat ketika menghadapi keadaan kritikal.

Abu Daud dan Ibn al-Sunni meriwayatkan daripada Abu Darda' r.a secara mauquf bahawa Nabi SAW bersabda: Sesiapa yang membaca ayat ini pada waktu pagi dan petang sebanyak tujuh kali, maka Allah akan mencukupkan semua urusan dunia dan akhiratnya. (al-Durrul Manthur, tafsir ayat 129 surah at-Taubah)

Khasiat dan kaifiat beramal

Amalan membaca ayat ini sudah lama dipraktikkan dalam masyarakat Melayu. Mudah-mudahan kita dapat mengamalkan ayat yang pendek ini untuk mendapat keselamatan daripada Allah SWT.

Saturday, April 18, 2009

AL-FATIHA

سُوۡرَةُ الفَاتِحَة
بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ (١)
ٱلۡحَمۡدُ لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَـٰلَمِينَ (٢) ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ (٣) مَـٰلِكِ يَوۡمِ ٱلدِّينِ (٤) إِيَّاكَ نَعۡبُدُ وَإِيَّاكَ نَسۡتَعِينُ (٥) ٱهۡدِنَا ٱلصِّرَٲطَ ٱلۡمُسۡتَقِيمَ (٦) صِرَٲطَ ٱلَّذِينَ أَنۡعَمۡتَ عَلَيۡهِمۡ غَيۡرِ ٱلۡمَغۡضُوبِ عَلَيۡهِمۡ وَلَا ٱلضَّآلِّينَ (٧)
Al-Fatiha
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani (1)
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. (2) Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang Memelihara dan Mentadbirkan sekalian alam. (3) Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. (4) Yang Menguasai pemerintahan hari Pembalasan (hari akhirat). (5) Engkaulah sahaja (Ya Allah) Yang Kami sembah dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan. (6) Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang Engkau telah murkai dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat. (7)

Muzik itu harus selagi tidak melalaikan


Soalan
Benarkah dalam islam dilarang bermain muzik bertali atau tiup? Jika benar diharamkan, kenapa?

Jawapan

Muzik merujuk kepada hiburan. Bila sebut muzik itu bermakna berhibur. Berhibur untuk apa? Biasanya orang bermuzik untuk berhibur demi menggembirakan diri atau kumpulan.

Islam tidak menghalang umatnya daripada berhibur. Malahan sejarah Islam di zaman Nabi S.A.W membuktikan bahawa ada acara yang diadakan untuk menghiburkan hati.

Namun demikian Islam tidak memberi kebebasan untuk manusia melayan hiburan sesuka hati mereka tanpa ada batasannya.

Jika kita perhatikan dalam Islam, apa sahaja yang dilakukan oleh manusia mestilah ada batasannya supaya tidak tersasar dari tujuan sesuatu perkara yang diharuskan. Hukum asal berhibur adalah harus.

Muzik itu sendiri tidak haram tetapi cara manusia melayan muzik itu yang menjadi punca kenapa ia diharamkan. Tiada nas yang qatie, iaitu dalil yang secara muktamad menyebut akan pengharaman muzik.

Saya kira tiada siapa yang dapat lari dari mendengar muzik, contohnya ketika membeli belah di pusat-pusat jualan, pasti akan ada kedengaran muzik yang dimainkan, begitu juga ketika menaiki pesawat juga akan kedengaran muzik.

Kalau mendengar muzik itu haram, maka kesemua orang yang menaiki pesawat akan berdosa, dan begitu juga dengan mereka yang bertandang ke pusat-pusat membeli akan berdosa kerana mendengar muzik. Dosa ini berpunca dari haram. Muzik haram maka mendengarnya berdosa?.

Sebenarnya, seperti yang dijelaskan bahawa mendengar dan memainkan alat muzik tidak haram.

Alat-alat muzik diharamkan oleh segolongan ulama kerana sifat muzik itu sendiri melalaikan si pendengar.

Dan adakalanya asyik berhibur sehingga lupa tanggungjawab sebagai seorang hamba yang mempunyai tanggungjawab fardu yang wajib dilaksanakan.

Alat-alat muzik yang bertali pernah digunakan di zaman sahabat dan tabien untuk berhibur. Bila ditanyakan perihal alat muzik bertali ada yang menjawab, “ia untuk mengimbangi akal”.

Muzik dan hiburan tidak ubah seperti gula atau garam dalam makanan kalau terlebih rosaklah makan atau minuman itu. Muzik yang diharamkan oleh ulama secara sepakat ialah muzik yang melibatkan campur gaul lelaki dan perempuan tanpa batasan dan disertakan dengan tarian dan minuman keras.

Sekiranya bermain muzik itu hanya sekadar hobi di waktu lapang, ia harus. Sekiranya muzik itu dimainkan bagi menghiburkan orang sehingga mereka gagal dari mengingati Allah SWT dan perintah dan mengheret untuk melakukan tegahan-Nya maka perbuatan main muzik itu hukumnya haram.

Persoalan ini telah mendapat perhatian kebanyakan ulama dalam menyatakan pendirian masing-masing. Ada di antara mereka yang mengharamkan semua yang berkaitan dengan muzik. Dan ada pula yang cuba menyelesaikannya dengan memberi kategori dalam hiburan.

Ulama yang bersikap tegas dalam persoalan hiburan adalah mereka yang ingin menghalang hiburan yang boleh membawa kepada kemusnahan kepada integriti agama dan budaya.

Dulu orang berhibur sekadar mengisi waktu kosong dan semata-mata untuk menghiburkan hati sejenak.

Hari ini, hiburan dan muzik adalah suatu yang sudah jauh terkeluar dari batasan agama apabila bercampur lelaki dan perempuan secara bebas dan mendedahkan aurat di pentas hiburan semata-mata meraih tepukan penonton.

Soalan

Sekiranya saya bermain alat-alat tersebut adakah saya dikira berdosa? Dosa besar atau dosa kecil?

Jawapan

Hukumnya harus. Sekiranya saudara bermain sekadar untuk berhibur sendirian atau bersama kawan-kawan serta memelihara batasan agama dan tidak lalai dari melakukan perintah Allah seperti solat, menutup aurat, lirik lagu yang tidak mengeji atau senikata yang berunsur lucah.

Lebih baik sekiranya minat saudara digunakan untuk menyelami kekuasaan dan keagungan Allah SWT melalui muzik dan seni kata yang boleh menyedarkan manusia akan kebesaran Allah. Maka tidak timbul soal dosa besar atau dosa kecil.

Soalan

Apakah cara yang perlu saya lakukan untuk menghilangkan bisikan syaitan?

Jawapan

Banyakkan membaca istiazah iaitu Auzubillahi mina syaitani al-rajim dan amalkan membaca surah al-Nas, iaitu surah yang ke-114.

Memang kerja rasmi syaitan membisikkan ke dalam hati anak Adam yang buruk sehingga menjadi menarik dan baik.

Soalan

Adakah nazar seseorang itu akan diterima Allah jika ia dibuat secara tidak serius atau main-main?

Jawapan

Nazar adalah ibadah, sekiranya seseorang itu bernazar dengan menepati tuntutan syarak maka dia wajib tunaikan nazarnya. Jika tidak, dia berhutang dengan Allah.

Oleh yang demikian jangan sesekali bermain dengan nazar. Biarpun saudara rasakan saudara main-main tetapi adakalanya ia perlu ditunaikan kerana saudara sudah bernazar kemudian saudara menganggapnya main-main.

Ingat! Allah SWT mengetahui apa yang ada dan terlintas di dalam hati setiap hambanya.

Friday, April 10, 2009

tulip yg indah....

kenangan tulip 2007..........memang akan diingati sampai bila2...
tulip....tulip...tulippppp

BUNGA TULIP

tulip kau bunga cantik
cantik yang boleh buat orang terpegun
semua makhluk akan mengingati kau
apa yang kau ada wahai tulip

tulip kau bunga cantik
bila kau hidup akan mengubah alam sekeliling
alam yang cantik akan kelihatan indah
kehidupan mu tulip ada pencipta Nya

tulip kau bunga cantik
setiap kali kau datang pasti ada peminat
peminat yang datang pasti akan menziarah
kedatangan kau pasti ditunggu

tulip kau bunga cantik
warna warni kecantikan kau
cantik kau ada muslihatnya
muslihat kau membuatkan setiap insan insaf

tulip kau bunga cantik
setiap kali kau datang pasti kau akan pergi
pergi kau akan di ingati
selamat datang dan selamat pergi wahai tulip...:):):)

TULIP DATANG LAGI

Hari ini 10 april 2009/14 rabiuakhir 1430.
biasa nya masa ini tulip dah kuar kembali.
macam-macam warna yang akan dikeluarkan.
Tulip yang aku sendiri tanam,merah jambu,merah,oren dan macam-macam warna lagi.
kalau tengok disekeliling ,ada warna unggu,kuning,campur-campur warna.
buat masa ini aku masih tak pergi ke tempat biasa yang memang popular dengan bunga ini.
kemungkinan besar aku akan pergi juga.
ini mungkin kebarangkalian kali terakhir aku melihat sendiri bunga tulip ini..
masa akan datang tidak tahu lagi bila?
aku pun tak tahu kenapa aku begitu mengagumi kecantikan bunga tulip .
inilah dikatakan kuasa penciptaNYA.
setiap kali aku melihat kecantikan bunga ini,pasti hati aku akan berkata.
"adakah aku akan dapat melihat kau lagi selepas ini?"
bunga ini akan datang pada musim bunga sahaja.
selama sebulan bunga ini akan mempopularkan diri .
cantik memang cantik,bila melihat ada suatu gambaran akan muncul.
tulip...tulip...tulip....bila kita akan bertemu lagi,,,?????

Amar - Melodi Bersama

Sunday, April 5, 2009

Abang saya patuh dan penyabar - Ibrahim


KESEMPATAN bertemu Datuk Ibrahim Ahmad Badawi tidak lama dulu mengingatkan kepada jenaka adik Perdana Menteri kelima itu dengan salah seorang adiknya ketika di bangku sekolah.

Menurut Ibrahim, beliau berkata pada abangnya: ''Saya hendak menjadi jurutera," dan lantas dijawab oleh Abdullah:

"Kalau engkau membuat jalan, saya akan buka (merasmikan) jalan tersebut."

Ibrahim, sentiasa mengingati saat itu kerana untuk tempoh lima tahun Abdullah merealisasikan kata-katanya dengan merasmikan banyak projek pembangunan negara.

Ibrahim juga tidak akan melupakan tindakan abangnya itu yang sering menjadi pelindung kepada beliau.

"Semasa kecil, beliau (Abdullah) sangat aktif dalam pengakap. Satu ketika saya dan beberapa rakan bermain-main bersamanya di sungai.

"Tiba-tiba salah seorang rakan cuba membenamkan kepala saya ke dalam sungai dan apabila diketahui oleh beliau mengenai kejadian itu, abang saya menyergah rakan tersebut," kata Ibrahim.

Bagaimanapun, dua sifat penting yang paling berharga dalam diri abangnya ialah patuh kepada cakap ibu mereka dan penyabar.

Menurut Ibrahim, abangnya pernah satu ketika ditegah oleh ibu mereka keluar rumah menunggang basikal kerana hari telah petang.

Abdullah tetap degil dan mengayuh basikal pada waktu itu. Malangnya, Abdullah terlibat dengan kemalangan apabila kakinya tersangkut pada brek basikal, menyebabkannya cedera.

"Selepas itu abang saya cukup patuh kepada cakap ibu," katanya.

Abdullah merupakan anak sulung daripada empat beradik. Selain Ibrahim, dua lagi adiknya ialah Aminah dan Mohd. Tahir.

"Abang saya cukup penyayang," kata Ibrahim sambil menambah sifat itu masih ada pada abangnya sehingga ke hari ini.

Kepatuhan Abdullah mengikut setiap cakap ibu mereka sebenarnya telah menjadi prinsip hidupnya.

Ini kerana ibu mereka selalu berpesan supaya tidak menyusahkan orang lain.

Pegangan agama yang kuat di kalangan mereka juga menjadi penyebab mengapa Abdullah dianggap 'Mr. Clean'.

Ini mungkin mengikut jejak bapa mereka, Ahmad Badawi yang walaupun rapat dengan Allahyarham Tun Sardon Jubir (bekas Gabenor Pulau Pinang), tetapi tidak pernah mengambil kesempatan memohon sesuatu untuk kepen-tingan diri.

Seperkara lagi ialah Abdullah, menurut Ibrahim akan bertanya mengenai kelayakan seorang, sekiranya mereka memohon sesuatu dari kerajaan.

Ini bagi memastikan orang layak benar-benar diberikan kelulusan apa yang mereka minta.

Sifat penyabar Abdullah juga terserlah semasa beliau tidak berada dalam Kabinet selepas peristiwa hitam UMNO diharamkan pada 1988. Ketika itu, ramai rakan Abdullah juga tersingkir dan terpencil.

"Beliau sangat sabar. Lihat sahaja ketika orang lain mengata benda tidak baik mengenai dirinya, beliau tidak bertindak balas," katanya.

Mengimbau sejarah High School Bukit Mertajam



Abdullah Ahmad Badawi (gambar kanan ) semasa menyertai pasukan Pengakap Sekolah Menengah Kebangsaan Bukit Mertajam.


SEKOLAH Menengah Kebangsaan Tinggi (SMKT) Bukit Mertajam atau lebih dikenali sebagai High School Bukit Mertajam (HSBM) ditubuhkan 82 tahun lalu iaitu 18 Januari 1927.

HSBM adalah sekolah kerajaan pertama yang diwujudkan di Pulau Pinang (tanah besar) menerima kumpulan pelajar pertama seramai 385 murid daripada pelbagai kaum untuk melanjutkan pelajaran di peringkat sekolah menengah.

Hari ini, HSBM mempunyai lebih 1,000 pelajar yang menuntut dalam tingkatan satu hingga ke tingkatan enam.

Walaupun rekaan asal bangunan sekolah itu diambil daripada sekolah rendah di Jalan Rangoon, Singapura namun bangunan lama sekolah yang terletak di blok C hari ini dikekalkan.

Ia juga diisytiharkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi pada 14 Mac baru-baru ini sebagai Bangunan Warisan sekolah.

Harold Ambrose Robinson Cheeseman adalah individu yang bertanggung jawab menubuhkan HSBM kerana ketika itu, sebagai Pengarah Pelajaran Tanah Melayu, Harold Ambrose merangka pelan, perancangan dan pengisian sekolah tersebut.

Ketika itu, sekolah hanya menerima murid-murid lelaki sahaja.

Pengetua atau Guru Besar pertama HSBM ialah Edgar De La Mothe Stowell yang berpengalaman luas mentadbir sekolah awam seperti Sedbergh English Public School. Beliau turut terkenal dengan penekanan disiplin yang tinggi di kalangan pelajar yang belajar di sekolah awam.

Bangunan asal sekolah diperbuat daripada kayu, dibina pada 1926 terletak di atas bukit dan menghadap ke Bukit Mertajam dan tiga tahun selepas selesai kerja-kerja pembinaan, bangunan itu dijadikan dewan sekolah.

Ketika penjajahan Jepun di Tanah Melayu pada tahun 1941 sehingga tentera Jepun menyerah kalah kepada British pada tahun 1945, kawasan HSBM dijadikan tempat untuk menempatkan tentera Australia.

Sekolah pula dipindahkan ke kawasan sawah padi di belakang Hospital Daerah Bukit Mertajam. Menjelang 13 Disember 1941, Pulau Pinang dibom dan saban hari, murid-murid sekolah dapat melihat jet pejuang 'Zero Japanese Zero' milik tentera udara Jepun, melintasi ruang udara Bukit Mertajam menuju ke pulau.

Selepas tentera Jepun menyerah kalah pada September 1945, sekolah dibuka semula dan menerima pendaftaran murid-murid yang ingin melanjutkan pelajaran mereka. Sebelum D.K. Swan tiba pada tahun 1946, pemangku tugas guru besar sekolah dilaksanakan oleh Cheong Hong Onn.

Setahun selepas bertugas, D.K. Swan digantikan oleh J.E. Tod yang menggalas tanggungjawab sebagai guru besar HSBM dari tahun 1947 hingga 1950.

HSBM sebenarnya mempunyai bilangan Guru Besar yang ramai sejak ia ditubuhkan.

Dan Pengetua HSBM hari ini ialah Mohd. Ghazali Abu Bakar. Selain Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi yang pernah belajar di HSBM, bekas Ketua Polis Malaya dan Singapura, Tun Mohd. Salleh Ismail, juga pernah menuntut di sekolah tersebut.

Suruhan merendah diri


Dan hendaklah engkau merendah diri kepada pengikut-pengikutmu dari orang-orang yang beriman. (asy-Syu'ara: 215 )

Huraian

Seorang pemimpin yang hebat adalah pemimpin yang menjalankan tugas kepimpinannya berdasarkan nilai-nilai yang ditetapkan oleh syarak bagi menjamin kebahagiaan hidup di dunia dan di akhirat.

Seorang pemimpin dilarang berlaku zalim kepada rakyat bawahannya bahkan hendaklah sentiasa merendah diri dan melayan mereka dengan baik dan berlemah lembut.

Pemimpin yang zalim dan mengamalkan sikap kuku besi hanya akan menambah kebencian di kalangan rakyat jelata.

Apabila pemimpin merendah diri, mereka pasti dapat menawan hati para pengikut dan orang bawahannya. Dengan ini, tugas menyeru mereka ke arah kebaikan dan usaha-usaha bagi mengukuhkan keimanan menjadi semakin mudah.

Bagi orang-orang bukan Islam pula, mereka mudah tertarik dengan ciri kepimpinan yang ditonjolkan itu dan akhirnya mudah untuk patuh kepada arahan pemimpin mereka.

Dengan ini tali persaudaraan dan hubungan kemasyarakatan semakin kukuh. Seterusnya mewujudkan sebuah negara yang aman dan makmur.

Kesimpulan

Sifat merendah diri adalah amalan mulia dan patut diamalkan walaupun oleh mereka yang bergelar pemimpin.

Pemimpin yang baik hendaklah sentiasa merendah diri kepada rakyat bawahannya bukan bersikap sombong dan mementingkan diri sendiri. Dengan ini mereka akan disegani oleh rakyat kerana tertarik dengan penampilan pemimpin seperti ini.

Doa agar dijauhi sifat lalai


Allah berfirman yang maksud-Nya: Engkau jugalah Pelindung kami; oleh itu ampunkanlah kami dan berikan rahmat kepada kami kerana Engkau jugalah sebaik-baik pemberi ampun. Dan tetapkanlah untuk kami kebaikan dalam dunia ini dan juga di akhirat, sesungguhnya kami kembali (bertaubat) kepada-Mu. (al-A’raf: 155-156)

KETERANGAN AYAT

Ibnu Abi Hatim, Abu al Sheikh meriwayatkan daripada Nauf al Humairi berkata, apabila Nabi Musa memilih 70 orang daripada kaumnya untuk menuju ke tempat yang diperintahkan Allah, maka Allah telah mengatakan kepada Nabi Musa a.s; "Sesungguhnya Dia telah menjadikan bumi tempat yang suci untuk beribadat dan dijadikan ketenangan dalam rumah mereka serta dijadikan Taurat itu boleh dibacakan secara hafaz oleh setiap golongan Bani Israel."

Tiba-tiba golongan Yahudi itu mengatakan: "Kami tidak mahu bersembahyang melainkan di biara sahaja. Kami hanya mahu ketenangan itu ada dalam keranda Nabi Yusuf a.s dan kami hanya mahu membaca Taurat dari tulisan yang tercatat atas buku."

Malah kaum Yahudi juga meminta untuk melihat Allah secara live (langsung) sebagai alasan untuk beriman (Al-Durrul Manthur, tafsir ayat 155-156, surah al-A'raf).

Nabi Musa a.s tidak ada pilihan melainkan mengingatkan umatnya terhadap bahaya mengingkari suruhannya Allah. Baginda lalu memohon kepada-Nya keampunan dan kebaikan dunia dan akhirat.

Khasiat dan kaifiat beramal

Doa ini wajar dipanjatkan ketika melihat keadaan umat yang lalai daripada mengikut petunjuk Allah SWT. Ini tidaklah bermakna kita meninggalkan kerja-kerja dakwah dan hanya berdoa dengan ayat ini semata-mata.

Meniti alam dewasa


Alangkah bahagianya semua ibu bapa sekiranya semua anak mempunyai pendirian yang teguh seperti si A di atas. Mampu membezakan antara kebaikan dan keburukan. Tetapi malangnya tidak semua remaja, bahkan orang dewasa juga sematang dan berfikiran seperti si A.

Ramai yang berpendapat hidup remaja hanya sekali dan harus dinikmati dengan keseronokan dan kegembiraan. Tidak dinafikan bahawa peringkat remaja adalah peringkat percubaan untuk mengenal, mengetahui serta belajar. Ia bakal membina sikap, pendirian, watak dan kebiasaan terhadap sesuatu perkara ataupun amalan.

Peringkat remaja juga adalah tahap yang amat penting untuk membina persediaan masuk ke alam dewasa.

Sebelum remaja meniti alam dewasa, mereka perlu membuat persiapan ilmu, bersikap positif terhadap kemajuan, bersedia berubah ke arah kebaikan, mengetahui batas pergaulan dan batas keseronokan serta merancang ke arah hidup yang lebih bermakna.

Banyak perubahan di alam dewasa yang bakal para remaja tempuhi. Antaranya alam memenuhi cita-cita dan pengajian, alam pekerjaan dan memiliki harta benda, alam berumah tangga dan beranak-pinak serta alam menyumbang kepada masyarakat.

Apabila remaja sudah melewati zaman persekolahan menengah, remaja perlu memikirkan dengan mendalam tentang masa depan dan hala tuju hidup. Sekiranya cita-cita asal tidak dapat dipenuhi, alternatif lain harus dicari asalkan tidak tersasar daripada matlamat untuk memajukan diri, keluarga dan umat.

Bayangkan sekiranya remaja gagal untuk mencapai apa yang diidamkan serta tidak mempunyai kekebalan diri dan keimanan yang kuat, remaja akan mudah patah semangat dan mudah untuk terjebak ke perkara-perkara yang kurang sihat dan akhirnya merugikan diri, keluarga dan masyarakat.

Tidak mencapai cita-cita asal tidak harus dijadikan faktor penghalang, malah ia menjadikan seseorang lebih matang, bersedia menghadapi kemungkinan dan cabaran serta sanggup meningkatkan lagi perjalanan ilmu yang memberi manfaat di alam dewasa nanti.

Alam pekerjaan pula adalah alam untuk mencari menyara penghidupan serta mencurahkan khidmat bakti kepada sesuatu organisasi atau pekerjaan. Mendapat pekerjaan yang baik semasa menempuhi alam pekerjaan juga adalah rentetan daripada hasil usaha semasa remaja.

Jika seseorang remaja itu memiliki kelulusan dan bakat yang diasuh dengan baik semasa usia remajanya, tentu tidak susah untuk mencari pekerjaan atau membina sendiri perniagaan menggunakan bakat , ilmu dan kreativiti yang dimiliki.

Remaja harus insaf bahawa alam pekerjaan bukanlah sesuatu yang mudah. Namun begitu, para remaja yang bakal masuk ke alam dewasa harus bersikap positif bahawa rezeki Allah ada di mana-mana.

Bumi kita ini menunggu penglibatan kita untuk meneroka dan mencari rezeki yang halal. Kuasai ilmu asas yang baik dalam apa jua bidang yang ingin kita ceburi, pupuk disiplin diri, serta bina tekad dan azam.

Cita-cita berkahwin dan mempunyai keluarga sendiri juga adalah sesuatu fitrah yang bakal setiap orang tempuhi. Namun begitu, tanpa ilmu, akhlak dan asas nilai yang kukuh, pastinya banyak kesulitan yang bakal timbul.

Ibu bapa harus menjadi teladan yang baik kepada anak-anak, membakar semangat anak-anak untuk lebih berjaya, dan mendidik anak-anak menjadi insan yang berilmu serta berakhlak mulia.

Mendidik anak-anak juga sesuatu yang mencabar, lebih-lebih lagi dalam keadaan di mana gerbang maklumat dalam media massa lebih mempengaruhi pemikiran remaja kini.

Kita tentu tidak mahu menjadi ibu bapa yang akhirnya menyesali perbuatan mereka mengabaikan pendidikan dan tanggungjawab terhadap anak-anak, di mana natijahnya anak-anak mereka terjebak dalam kancah yang rosak serta memilukan.

Justeru, persiapan, pengalaman dan bakat yang terbina dengan baik pada zaman remaja akan melanjutkan amalan, tingkah-laku, tabiat dan pekerti pada zaman dewasa seseorang.

Sokongan dan rangsangan positif daripada ibu bapa dan penjaga serta masyarakat sekeliling memungkinkan seseorang remaja menjadi seseorang yang berilmu, berakhlak mulia, tahu membezakan kebaikan dan keburukan, bersemangat waja serta tidak mudah putus asa.

Apabila remaja terdidik dengan nilai-nilai positif dan murni, maka dewasanya akan lebih terisi dan membuahkan hasil yang baik dan harum.

Kesimpulan

Zaman remaja memang sekali, namun tidak harus disia-siakan dengan amalan dan perbuatan yang sia-sia. Ramai orang yang menyesali zaman muda yang telah dibiarkan berlalu dengan begitu sahaja tanpa pembinaan jati diri dan keterampilan yang baik.

Mendepani cabaran sebagai remaja yang akan meniti alam dewasa bukanlah sesuatu yang mudah. Bak kata bait-bait dalam sebuah lagu:

Rumah kecil tiangnya seribu

Rumah besar tiangnya sebatang

Waktu kecil kau ditimang ibu

Dewasa mu di pukul gelombang

Berhijrah ke alam remaja

Menguji ketabahan jiwa

Tiada seindah impian

Sesungguhnya hidup perjuangan

Kehidupan remaja harus disertai dengan keimanan, ilmu dan daya kekebalan yang tinggi dalam diri remaja agar kehidupan remaja tidak tersimpang jauh dari landasan yang sebenar dan dapat menuai hasil yang baik bukan sahaja apabila sudah dewasa dan berusia bahkan di akhirat kelak.

Saturday, April 4, 2009

Sumayah dua kali terselamat


MENGAPA saya wujud di dunia ini dan untuk tujuan apa kita dihidupkan? Dua persoalan yang sentiasa berlegar dalam fikiran wanita yang berasal dari Queens, New York, Amerika Syarikat, Jennifer Sumayah Fayed sebelum beliau mengalami beberapa insiden yang beliau anggap itu adalah petanda dan hidayah daripada Allah SWT.

Akui pemegang ijazah dalam bidang Pentadbiran Perniagaan dan Pemasaran dan kini beliau merupakan ahli kepada Perikatan Penulis-Penulis Muslimah, persoalan di atas mula timbul pada musim panas 2001.

Pada ketika itu beliau sudah tiga tahun berkahwin tetapi rumah tangga yang dibina ibarat retak menanti belah. Apa tidaknya, suaminya tidak seperti suami orang lain yang melaksanakan tanggungjawab sebagai suami dan bapa sebaik mungkin. Tambah membebankan fikiran dan perasaan Sumayah apabila mengetahui dirinya mengandung anak ketiga.

Sejak itu, Sumayah mula berfikir-fikir tujuan dia hidup di atas muka bumi ini. Sungguhpun dia bangga dengan status sebagai isteri, ibu dan anak tetapi tentunya ada sebab yang lebih munasabah selain semata-mata melaksanakan peranan di atas.

Dalam situasi emosinya yang kian tertekan, ia diburukkan lagi apabila keluarga kandungnya berpindah ke Republik Dominican. Ia menyebabkan Sumayah rasa dirinya terpinggir dan hampir putus asa. Baginya, keluarga adalah sumber inspirasi dan kekuatan semangat dalam mengharungi kehidupan yang serba mencabar itu.

Pagi itu, lenanya terganggu dek panggilan telefon daripada ibu mentua yang berkali-kali mengulangi perkataan ada kemalangan kapal terbang di bandaraya Manhattan.

Rupa-rupanya berlaku pelanggaran dua buah kapal terbang di Pusat Dagangan Dunia New York yang mengejutkan seluruh dunia.

Bernasib baik

Sumayah adalah antara insan yang benar bernasib baik kerana dia baru semalam berada di bangunan tersebut.

Selepas serangan 11 September, Sumayah mengambil keputusan terbang ke Republik Dominican dengan niat menziarahi ibu bapanya. Pada masa itu kandungannya baru berusia sebulan. Dirinya berbadan dua hanya diketahui ibu mentua, suami dan dirinya.

Dengan menaiki pesawat 587, ia adalah penerbangan pertamanya selepas tragedi serangan WTC. Saat itu fikiran Sumayah hanya tertumpu kepada kandungan yang hidup dan semakin membesar.

Ia adalah sesuatu yang tidak dirancang dan sebenarnya jauh di sudut hati Sumayah, dia tidak mahu meneruskan kehamilan itu. Bagaimana hendak menyara tiga mulut sedangkan untuk menyara dua anak pun Sumayah tidak mampu.

Oleh kerana terlalu berat dirasakan beban yang perlu dipikul itu waima untuk memberitahu kepada keluarga, Sumayah mengambil keputusan untuk menggugurkan kandungannya. Itulah cara yang paling mudah baginya menyelesaikan masalah yang dihadapi walaupun agamanya menganggap ia sesuatu yang berdosa dan taboo.

Sumayah kembali ke New York dan terus menghubungi perancang keluarga untuk membuat janji temu bagi melakukan pengguguran. Dia kecewa diberitahu, kaedah pengambil pil tidak boleh dilakukan kerana usia kandungannya sudah membesar. Jadi mereka menyarankan agar dia melakukan proses pengguguran kandungan.

Timbul rasa bersalah di benak. Timbul pelbagai konflik pada diri Sumayah. Adalah betul tindakan yang diambil itu? Bagaimana hak untuk hidup bayi yang tidak berdosa itu? Semua itu berputar-putar di fikirannya.

Memohon kepada-Nya

Akhirnya, dia mengambil keputusan berdoa dan memohon kepada-Nya agar diberikan petunjuk. Itulah usaha terakhirnya. Lantas terus berbicara terus kepada Allah seperti berbual dengan seorang sahabat. Dia tidak ke gereja atau ke bilik pengakuan yang tersedia di gereja.

Selepas menyerahkan semuanya kepada Tuhan, Sumayah meneruskan hari-hari mendatang dengan tabah dan berkeyakinan bahawa Tuhannya itu akan lebih mengetahui apa yang terbaik untuknya itu.

Serangan 11 September, menurut Sumayah menyebabkan masyarakat Islam di New York mengalami tekanan hebat. Mereka dituduh sebagai pengganas dan pelbagai layanan buruk, kata keji dan pemboikotan dilakukan penduduk tempatan ke atas umat Islam ketika itu.

Ada juga terdetik perasaan belas dan kasihan kerana beranggapan mereka itu adalah mangsa keadaan dan mereka sebenarnya tidak bersalah. Sungguhpun demikian, hakikatnya ada hikmah di sebalik keperitan dan tohmahan negatif itu.

Selang beberapa hari, sekali lagi Sumayah dikejutkan. Kali ini berita tentang satu kemalangan kapal terbang dari tanah kelahirannya ke Republik Dominican. Tambah memeranjatkan, ia adalah pesawat 587 yang dinaikinya seminggu yang lalu sewaktu menziarahi ibu bapanya.

Sesungguhnya dua kejadian di atas bukannya kebetulan tetapi ia mesej nyata daripada Allah. Apatah lagi ia berlaku kurang sebulan.

Seminggu kemudian, Sumayah mengalami masalah pendarahan dan akhirnya janin yang masuk bulan kedua itu tidak dapat diselamatkan lagi.

Biarpun, dia ada mendaftar untuk proses pengguguran, namun keguguran yang dialami sehari sebelum tarikh 15 Oktober 2001 yang diberikan oleh perancang kekeluargaan itu tidak dirai dengan rasa lega.

Namun, mengambil sikap positif daripada apa yang dialami serta berkeyakinan apa yang berlaku ke atasnya itu adalah natijah daripada doanya kepada Allah.

Dengan tidak menoleh ke belakang lagi dan beralasan, Sumayah bertekad menyambung pengajian dan memohon perceraian daripada suaminya yang terang-terangan tidak mahu bekerja dan menjadi bapa yang bertanggungjawab.

Bertemu pelajar Islam

Berada di kolej, Sumayah mula bertemu dengan beberapa pelajar Muslim. Dia tidak sabar bertanya apa sahaja berkaitan agama mereka.

Sebenarnya, persoalan ini timbul rentetan daripada insiden 11 September lalu. Soalan pertama yang ditanya Sumayah ialah mengapa dia bertudung kepala? Apa agama kepercayaan awak? Siapakah itu Nabi Muhammad yang selalu mereka sebut-sebutkan?

Sayangnya ada antara soalan itu yang dijawab tetapi banyak juga yang tidak jelas. Oleh kerana itu, Sumayah terpaksa beralih kepada sumber pencarian lain iaitu Internet, kaedah paling cepat dan mudah untuk mendapatkan penyelesaian.

Di situlah beliau tahu tentang Islam. Malah barulah Sumayah tahu bahawa Allah bukan sahaja mengutuskan Nabi Isa sebagai pesuruh Allah tetapi ada nabi selepas itu iaitu Nabi Muhammad, sebagai penutup segala nabi dan rasul.

Malah selepas mentelaah tentang ajaran Islam, barulah persoalan yang telah terpendam sekian lama terjawab.

Malah ia dijelaskan secara terperinci dan terang. Sejak itu, Sumayah membuat keputusan untuk melakukan lebih banyak penyelidikan terutamanya tentang Nabi Muhammad SAW.

Sumayah terkejut dengan apa yang ditemui iaitu bahawa Muhammad itu sebenarnya insan biasa dan sesungguhnya keseluruhan sirah kehidupannya telah tercatat dalam kitab al-Quran.

Tanpa banyak soal, Sumayah mengakui bahawa agama kepercayaan yang selama ini dicari sudah ditemui dan ia adalah agama Islam. Sumayah menghadiri solat sunat tarawih yang pertama ialah pada musim gugur 2002.

Suasana dalam masjid penuh sesak dengan manusia yang berbeza warna kulit dan bangsa. Senario yang jauh berbeza dengan agamanya sebelum ini. Mereka tidak lekang dengan ucapan salam sebaik bertemu sesama mereka.

"Agak kekok juga untuk solat berjemaah namun seorang teman menyarankan kepada saya agar ikut sahaja atau tiru bulat-bulat apa yang mereka lakukan.

"Saya seronok melaksanakannya. Saya takjub bila mengetahui bahawa umat Islam bersolat dengan mengadap satu kiblat iaitu Kaabah yang terletak di Mekah, Arab Saudi serta waktu dan jumlah solat yang serupa walau dari mana mereka berada di muka bumi ini.

Mula bertudung

"Sebagai tanda menghormati masyarakat Islam, saya mengenakan tudung kepala sejak itu. Alhamdulillah, timbul rasa selesa walaupun ia pengalaman pertama memakainya.

"Saya juga dapati, dengan menutup sebahagian badan, ada semacam rasa selamat. Ini kerana kaum Adam melayan saya dengan penuh beradab sopan dan tidak terarah kepada kita sebagai objek seksual. Saya akhirnya bersumpah untuk terus memakai tudung walaupun pada masa itu saya masih belum Islam.

"Malah saya mula belajar berpuasa. Selepas beberapa ketika, saya mula memikirkan bagaimana untuk saya memberitahu hal sebenar penampilan diri bertudung serta berhasrat untuk memeluk Islam kepada keluarga.

"Sudah pastinya mereka menentang keras terutamanya, ibu," cerita Sumayah yang telah berterus terang kepada adik perempuan, Catherine yang lima tahun lebih muda daripadanya.

"Walau apa juga agama anda, saya tetap sayangkan anda sebagai kakak," jawapan daripada mulut adiknya itu bagai tidak dipercayai Sumayah.

Sumayah memberanikan diri berdepan dengan ibu bapanya. Di pihak bapanya tidak ada banyak masalah tetapi ibunya seperti tidak percaya dengan berita yang sampai di telinganya itu.

Ibu berkeras menjelaskan bahawa dia telah memilih jalan yang salah dan agama Islam bukanlah agama yang sebenar dan perkara yang paling menganggu ibu ialah pemakaian tudung oleh Sumayah.

Dua minggu kemudian, barulah ibu dapat menerima keputusan Sumayah tetapi dengan perasaan yang agak berat. Minggu berikutnya, Sumayah sah bergelar Muslim dengan disaksikan saudara sesama Islam dari pelbagai bangsa.