Pages

Friday, February 27, 2009

MIMPI-MIMPI

1. Mimpi melihat lelaki yang dikenali
Al-Ustaz Abu Sa'id berkata; "Bermimpi melihat lelaki yang dikenal menunjukkan akan mendapatkan sesuatu daripadanya, dari orang yang mirip dengannya atau yang satu nama dengannya."


Kita juga boleh mengamalkan adab-adab ketika lepas bermimpi seperti mimpi tersebut amat menghantui kita, disunatkan melakukan perkara-perkara berikut :
1. Membaca ta'awwuz (A'uuzubillahi minasysyaitoonir roojiim)
2. Meludah kesebelah kiri kita sebanyak 3 kali.
3. Mengubah cara tidur ke sebelah yang lain.
4. Bangun sembahyang 2 rakaat (kalau termampu) dan berdoalah agar kita dijauhkan dari musibah dan bencana serta mintalah yang baik-baik serta perlindungan dari-Nya.

Tuesday, February 24, 2009

KENANGAN MENGGUNTING RAMBUT NUAIM

SEBELUM...
SELEPAS...24/2/2009

KENANGAN BACKYARD 22 FOXBOROUGH PLACE

SUASANA APABILA DISERBU TUAN2 PUNYA TANAH..KIHKIHKIH....ACIK WILL MISS U ALL VERY10X MUCH......
NI CAMPUR-CAMPUR.ADA ROS.ADA POKOK TULIP....
POKOK STRAWBERI....
POKOK EPAL MASA MUSIM SPRING...
SUASANA KAT BELAKANG UMAH...

KENANGAN SUPERQUINN



kENANGAN BASIKAL BIRUKU

bASIKAL nie dah nak masuk 3 tahun aku beli...bulan 4 2006...tarikh tak ingat....guna tak delah selalu..cuma sesekali je...minggu lepas 17 feb 2009...rasa nak main basikal..so aku kuarlah dari stor kat belakang umah..rasa macam baru lagi je beli...sebab setahun sekali je aku menunggang basikal ni..kihkihkihkih....so nampak lah macam baru...:)...kenangan basikal semasa tinggal di IRELAND...

KENANGAN ROTI JALA

NIE ROTI JALA YANG DAH SIAP LIPAT...MAKAN DENGAN KARI DAGING ATAU AYAM ,MEMANG SEDAP..NYAM..NYAM...NYAM....
NIE ROTI DALAM KUALI LAGI.....

KENANGAN JERUK MANGGA




JERUK NIE BELUM SIAP LAGI...KENA RENDAM DALAM AIR GARAM SELAMA SEMINGGU....JUMPA LAGI MINGGU DEPAN....

Monday, February 23, 2009

SINAR CAHAYA AYAT KURSI



Dlm sebuah hadis, ada menyebut perihal seekor syaitan yang duduk di atas
pintu rumah. Tugasnya ialah untuk menanam keraguan di hati suami
terhadap kesetiaan isteri di rumah dan keraguan di hati isteri terhadap
kejujuran suami di luar rumah. Sebab itulah Rasulullah tidak akan masuk rumah

sehingga Baginda mendengar jawaban salam dari isterinya. Di saat itu syaitan akan
lari bersama-sama dengan salam itu.

Hikmat Ayat Al-Kursi mengikut Hadis-hadis:

1) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi bila berbaring di tempat tidurnya,
Allah SWT mewakilkan dua orang Malaikat memeliharanya hingga subuh.

2) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir setiap sembahyang Fardhu,
dia akan berada dalam lindungan Allah SWT hingga sembahyang yang lain.

3) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap sembahyang, dia
akan masuk syurga dan barang siapa membacanya ketika hendak tidur,

Allah SWT akan memelihara rumahnya dan rumah-rumah disekitarnya.

4) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap-tiap shalat fardhu,
Allah SWT menganugerahkan dia setiap hati orang yang bersyukur,

setiap perbuatan orang yang benar, pahala nabi2, serta Allah melimpahkan
rahmat padanya.

5) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi sebelum keluar rumahnya, maka
Allah SWT mengutuskan 70,000 Malaikat kepadanya - mereka semua

memohon keampunan dan mendoakan baginya.

6) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir sembahyang, Allah SWT
akan mengendalikan pengambilan rohnya dan dia adalah seperti orang
yang berperang bersama Nabi Allah sehingga mati syahid.

7) Barang siapa yang membaca ayat Al-Kursi ketika dalam kesempitan
niscaya Allah SWT berkenan memberi pertolongan kepadanya.

Dari Abdullah bin 'Amr r.a., Rasulullah S.A.W. bersabda,

'Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat...'

'Utamakan SELAMAT dan SEHAT untuk Dunia-mu, utamakan SHOLAT dan ZAKAT
untuk Akhirat-mu'

Subhanallah. .

kENANGAN SUATU PAGI YANG CERAH





Wednesday, February 18, 2009

Jangan ikut perangai Yahudi


KITA sering mendengar ungkapan doa itu adalah senjata orang Mukmin. Allah dengan sifat Maha Pemurah dan Penyayang telah menjanjikan setiap doa itu akan dimakbulkan.



Ini sebagai mana firman Allah SWT yang bermaksud: Dan Tuhanmu berfirman: “Berdoalah kepadaKu, nescaya akan ku perkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembah-Ku akan masuk neraka jahanam dalam keadaan hina. (Ghafir: 60)

Realitinya, tidak semua permohonan kita diperkenankan oleh Allah. Lebih-lebih lagi doa kita yang memohon agar sesuatu kaum seperti Israel itu dimusnah dan dihancur leburkan oleh Allah. Ini ekoran perbuatan kejam mereka ke atas rakyat Palestin.

Wartawan MOHD. RADZI MOHD. ZIN menemu bual Eksekutif Zakat, Pusat Pungutan Zakat (PPZ) Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP), Ahmad Husni Abdul Rahman bagi mengupas isu ini.

MEGA: Apakah antara syarat untuk doa itu dimakbulkan?

AHMAD HUSNI: Sebagai manusia yang lemah, kita memang digalakkan berdoa kepada Allah memohon pertolongan pada setiap masa. Istiqamah ini penting, lebih-lebih lagi apabila kita berhadapan dengan masalah atau cubaan.

Malah, Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: "Doa itu adalah ibadah". (riwayat Abu Daud, Tirmizi dan Ibn Majah)

Ada beberapa adab atau syarat berdoa yang mustajab. Pertama, ia perlu terbit daripada keikhlasan bukan dipaksa atau dibuat-buat.

Kedua, permintaan atau permohonan itu haruslah dalam bentuk biasa, tidak boleh terlalu hebat. Contohnya berdoa untuk kemenangan ketika bertemu musuh seperti di Gaza.

Adalah memadai berdoa memohon diselamatkan umat Islam di Palestin dan menghancurkan orang Yahudi yang memusuhi Islam. Bukannya memohon yang keterlaluan seperti minta dihancur leburkan Yahudi sehingga tidak tinggal sedikit pun.

Ini sebagaimana hadis Nabi SAW daripada Abdullah Abu Aufa yang bermaksud: Rasulullah pernah mendoakan atas kecelakaan pasukan yang bersekutu: Ya Allah, Zat yang menurunkan Kitab dan yang sangat cepat perhitungan-Nya, hancurkanlah pasukan yang bersekutu. Ya Allah, hancurkan dan goncangkanlah mereka. (riwayat Muslim)

Ketiga, doa itu hendaklah dipohon secara sederhana, bukan menjerit-jerit atau mendayu-dayu. Ia perlulah penuh pengharapan dan rasa rendah diri terhadap Allah.

Apakah pula antara sebab sesuatu doa itu belum lagi dimakbulkan?

AHMAD HUSNI: Allah berfirman yang bermaksud: Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu (Muhammad) tentang Aku (Allah), maka jawablah bahawasanya Aku adalah dekat, Aku kabulkan permohonan mereka yang berdoa apabila dia berdoa kepada-Ku. Maka hendaklah mereka memenuhi (segala perintah-Ku) dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu dalam kebenaran. (al-Baqarah: 186)

Dalam kes Gaza, misalnya, ada kemungkinan doa agar kemenangan berpihak kepada umat Islam itu ditangguhkan oleh Allah. Memanglah janji Allah bahawa Islam itu akan menang.

Cuma soalnya, Islam yang bagaimana? Sudah tentu umat Islam yang kembali kepada Allah dan Rasulnya sebagaimana firman Allah di atas tadi.

Kalau kita tidak ada kualiti yang sedemikian bagaimana Allah hendak memberi kemenangan? Apakah umat Islam kini layak mendapat bantuan malaikat utusan Allah sebagaimana pasukan tentera Perang Badar?

Kita masih mengamalkan budaya negatif seperti hedonisme malah ada juga yang 'berkelakuan' seperti Yahudi. Kita kata benci pada Yahudi tetapi kita masih tidak boleh tinggalkan perkara-perkara yang sepatutnya.

Kita memboikot barangan Yahudi tetapi fiil atau perangainya masih jadi ikutan. Contohnya, kita menolak kapitalis tetapi dalam muamalat ia masih diamalkan.

Boikot dari segi barangan mungkin boleh tetapi boikot hiburan belum tentu. Apa langkah menanganinya?

AHMAD HUSNI: Kebanyakan hiburan datang dari media Barat dan pihak yang menyokong agenda Israel.

Umat Islam perlu tabah dalam menghadapi situasi kini. Boikot ini pun bukan selama-lamanya. Sebaliknya, pihak yang terlibat dengan industri hiburan tempatan perlu mengisi kelompongan ini. Masalah sekarang, seolah-olah tidak ada alternatif hiburan Islam.

Ini juga adalah cabaran untuk menghidupkan hiburan Islam. Ruang dan bantuan perlu diberi kepada mereka untuk berkarya sebagai alternatif kepada hiburan Barat.

Hal ini juga adalah jihad bagi umat Islam. Bayangkan setiap kali kita berseronok menikmati hiburan Barat hasilnya disumbangkan kepada Israel yang menyerang penduduk Palestin.

Demikian juga dengan rokok. Sepatutnya umat Islam kena berhenti merokok yang berkaitan syarikat rokok Yahudi, Philip Morris. Memang ia bukan mudah tetapi bayangkan setiap batang rokok itu sama dengan sebutir peluru yang membunuh rakyat Palestin.

Ada pandangan bahawa, kalau mahu Allah boleh menangkan atau tinggikan kedudukan umat Islam tanpa perlu melalui ujian. Benarkah pandangan begini?

AHMAD HUSNI: Memang Allah itu berkuasa memenangkan umat Islam atau menjadikan semua manusia itu Islam.

Bagaimanapun, ujian itu seolah-olah tidak putus-putus. Contohnya di Palestin. Bagi sebilangan orang, keadaan ini pelik. Pada mereka tak kan selama-lamanya Palestin berhadapan ujian sebegini?

Hakikatnya, umat Islam masih duduk pada tahap yang sama. Kalau kita berdoa dijadikan orang yang sabar, Allah tidak bagi terus. Sebaliknya Allah bagi jalan bagaimana mahu mencapainya.

Ini yang harus difahami oleh umat Islam. Ujian-ujian Allah ini membuktikan keprihatinan Allah pada makhluknya. Sebabnya, setiap kali diuji, Allah membuka ruang kepada manusia meningkatkan darjat iman mereka jika mereka sabar.

Ini dijelaskan oleh Allah menerusi firman-Nya yang bermaksud: Adakah manusia itu menyangka mereka dibiarkan sahaja mengatakan kami telah beriman sedangkan mereka tidak diuji lagi? (al-Ankabut: 2)

Umat Islam mesti menonjolkan sifat-sifat mahmudah sebagaimana dinyatakan dalam al-Quran. Kita perlu bersatu-padu, tolong menolong sesama Muslim. Malangnya, ini tidak berlaku.

Kita perlu buktikan, Islam boleh kembali kuat sebagaimana pada zaman Nabi SAW. Jika berjaya ke tahap itu sebagaimana dinyatakan dalam al-Quran, barulah kemenangan akan datang, insya-Allah.

Napoleon Bonaparte pernah bertanya kepada perisiknya, bagaimana keadaan saf umat Islam pada waktu Subuh. Lalu dia berkata, umat Islam tidak akan menang sehingga bilangan yang solat subuh itu seramai yang solat Jumaat.

Realiti hari ini, ada umat Islam yang tidak solat Jumaat pun. Pandangan mereka ialah Islam benarkan tidak solat Jumaat tiga kali, cuma jangan berturut-turut.

Kekuatan ekonomi boleh menjadikan Islam itu kuat dan disegani. Apakah strategi ke arah mencapainya?

AHMAD HUSNI: Malangnya, kita hanya menjadi golongan pengguna bukannya golongan pengeluar. Suara-suara menjadi pengeluar itu hanya tinggal retorik. Namun tidak ada usaha sama memberi peluang, sokongan dan bantuan kepada usahawan Muslim.

Tak kanlah dalam bab libatkan wanita seperti tuala wanita pun kita nak serahkan pada Yahudi. Sepatutnya kita bantu usahawan Muslim mengembangkan potensi mereka. Baik dari segi modal atau peluang membuat penyelidikan dan pembangunan. Ini supaya produk keluaran mereka bukan sahaja setanding malah lebih baik daripada yang dihasilkan oleh Barat.

Ilmu yang dimiliki oleh umat Islam kini bukan sedikit. Kita sepatutnya telah bertindak dari dulu. Namun apabila sudah ada kesedaran kini, usaha-usaha begini perlu diwujudkan.

Jika ditakdirkan, barangan tersebut tidak ada alternatifnya, maka perlu timbul rasa berat hati dan kesal apabila kita membeli atau menggunakannya.

Insya-allah pencerobohan Israel di Gaza akan berakhir tetapi apa tindakan umat Islam selepas itu. Usaha untuk mengalahkan mereka dari sudut ekonomi mesti diteruskan. Jangan bermusim atau hanya hangat-hangat tahi ayam.

Saturday, February 14, 2009

Kenangan nureen

8/2/09 genap nureen 7 tahun....dah besar kakak....dah nak jadi anak dara...hehehehe..dia seorang yang happy, pendiam,pandai mainkan peranan sebagai seorang kakak kepada adik-adik dia...selama aku menjaga dia,tak de masalah,senang hendak bicara dengan dia.cuma kadang-kadang sensetif.kalau sesiapa tak kenal memang payah nak bersembang dengan dia.tapi bila dah kenal lama senang nak komunikasi.dia tak lama pun hendak menyesuaikan diri dalam suatu setuasi.dia suka makan makanan malaysia.senang jaga dia..very senang.....semoga panjang umur,dimurahkan rezeki,jadi contoh untuk adik2,hormat orang tua,jaga diri, jadi anak solehah..insyaALLAH...ACIK sentiasa doakan untuk nureen..acik ingin mohon ampun kalau acik ada buat nureen terluka hati nureen...acik sayang nureen....harap nureen akan doakan kerier acik....love u so much....

Friday, February 13, 2009

Air penting untuk tubuh badan

Memahami khasiat air

BERAPA gelas anda minum air setiap hari? Dua, tiga, empat...atau lebih? Soalan tersebut memang kerap kita dengar terutama ketika berjumpa doktor atau pakar pemakanan.

Mungkin ada yang menganggap ia soalan remeh tapi sebenarnya ia amat penting untuk mengingatkan anda supaya minum lebih banyak air.

Kita selalu memperkatakan bahawa asas kepada kesihatan yang baik ialah diet makanan yang seimbang, senaman yang kerap, rehat, sentiasa gembira dan ketawa.

Pengambilan air juga merupakan salah satu daripada asas utama ini. Jika mahukan tubuh sihat, mungkin sudah tiba masanya anda memikirkan saranan pakar iaitu minum enam hingga lapan gelas besar air sehari. Fakta-fakta di bawah mungkin membuatkan anda mula memikirkannya.

Mengapa tubuh memerlukan ‘bekalan’ air baru setiap hari?

Antara 55 peratus hingga 75 peratus berat badan adalah air. Air bahan kedua terpenting selepas oksigen yang diperlukan oleh tubuh. Berikut adalah antara sebab kenapa tubuh memerlukan air.

-Ia membantu penghadaman, penyerapan dan penyingkiran makanan yang dimakan.

-Ia membantu perkumuhan bahan buangan dari usus dan buah pinggang.

-Untuk menyelaraskan suhu badan 24/7

-Memberi kelancaran pergerakan sendi dan membran

-Darah merupakan sistem pengangkutan yang berfungsi ‘mengagihkan’ nutrien makanan ke seluruh tubuh. Hampir 92 peratus kandungan darah ialah air.

-Rembesan tubuh dan cecair penghadaman hampir keseluruhannya adalah air (sistem penghadaman menghasilkan hampir 1.7 liter air liur setiap hari)

Disebabkan fungsi-fungsi yang penting ini, dalam keadaan normal tubuh memerlukan antara satu hingga dua liter air setiap hari supaya ia berfungsi secara optimum. Jumlah ini juga bergantung kepada saiz, diet, sejauh mana individu tersebut mengamalkan gaya hidup aktif dan keadaan cuaca persekitaran.

Senarai di bawah menunjukkan bagaimana tubuh boleh kehilangan air.

-Melalui pernafasan, perpeluhan dan penyingkiran (najis dan air kencing) tubuh anda kehilangan 1.7 liter setiap hari.

-Dalam cuaca panas, perpeluhan meningkat jadi lebih banyak air diperlukan bagi membantu menyelaraskan suhu bandan dan menjadikan anda berasa selesa.

-Ketika cuaca sejuk, lembapan tambahan hilang melalui pernafasan.

-Bagi setiap jam aktiviti fizikal atau bersenam, anda memerlukan tambahan 1-3 gelas air.

-Sistem haba berpusat memberi kesan kekeringan, jadi anda perlu minum lebih banyak air atau kurangkan suhunya.

Tahukah anda?

Air adalah penahan selera secara semula jadi. Kekurangan air boleh membawa kepada makan berlebihan, ini kerana otak tidak dapat membezakan antara lapar dan dahaga, jadi apabila anda fikir anda berasa lapar kemungkinan tubuh sebenarnya memerlukan air. Jadi minum segelas besar air sebelum anda makan keran itu yang mungkin diperlukan oleh tubuh bukannya makanan seperti otak anda fikirkan.

Adakah anda penyahhidratan (dehydaration)

Ramai yang tidak menyedari tubuh sedang mengalami penyahhidratan dan. Di bawah adalah simptom-simptom menunjukkan tubuh sedang ‘dahagakan’ air.

-Pening - Salah satu fungsi utama air ialah membuang toksin dari tubuh. Otak manusia mengandungi 75 peratus air, jadi walaupun mengalami sedikit penyahhidratan boleh menyebabkan pening.

- Letih/Lemah tumpuan - Jika tubuh mengandungi terlalu banyak toksin dan tidak cukup air untuk mengeluarkannya, anda akan berasa kurang bertenaga kerana tubuh bergelut dengan toksin.

-Sembelit - Aiar melawaskan proses penyingkiran najis, jadi minumlah air secukupnya untuk melancarkan penyingkirannya.

-Mengurangkan pengeluaran air kencing/Airkencing kotor - Buah pinggang adalah penapis bahan-bahan buangan dari darah. Hampir 180 liter air dikitar semula oleh buah pinggang setiap hari. Proses ini bergantung kepada bekalan air segar yang secukupnya, tanpanya pengeluaran air kencing akan berkurangan menyebabkan bahan buangan menjadi lebih pekat menghasilkan kencing kotor.

-Mulut berbau - Jika cecair tidak cukup di dalam mulut untuk membersihkan sisa-sisa makanan, bakteria akan membiak di dalam tekak dan mulut menyebabkan mulut berbau.

-Mulut kering - Air liur merupakan bahan ‘pelincir’ mulut, penyahhidratan mengurangkan jumlah air liur.

Penyahhidratan yang teruk juga menyebabbkan:

-Ketegangan otot - Ini berlaku apabila tidak cukup oksigen sampai ke otot melalui pembuluh darah disebabkan tubuh tidak cukup air.

-Kulit - Kulit yang tidak cukup air akan hilang keanjalan. Ujinya dengan mencubit kulit di belakang tangan ia akan terlepas dengan serta merta.

-Mata - Mata cengkung dan kulit di sekeliling mata lembah menandakan penyahhidratan yang teruk.

Jadikan pengambilan air sebagai habit

Matlamat anda sekarang ialah untuk minum air secara kerap sepanjang hari. Bagi beberapa hari pertama mungkin anda akan berasa kerap ke tandas, ini kerana tubuh belum biasa dengan keadaan itu dan memerlukan masa untuk penyesuaian. Anda juga akan berasa berat badan berkurangan memandangkan simpanan air dalam tubuh menjadi berlebihan dan secara beransur-ansur anda melepaskannya.

Doa golongan syuhada ketika masuk syurga


Keterangan ayat:
Sebelum episod ini, Allah SWT membawa gambaran tentang sikap orang beriman yang sentiasa mengingati Allah sama ada semasa mereka duduk, berdiri atau berbaring.

Mereka memikirkan tentang kehebatan Tuhan mereka dan kebijaksanaan-Nya.

Ibn Abi al-Dunia berkata, beliau mendengar bahawa ramai sahabat nabi mengatakan bahawa berfikir merupakan cahaya keimanan.

Ayat-ayat ini masih lagi membicarakan tentang lintasan hati golongan ini yang mengharapkan Allah agar beroleh syurga. (Tafsir al-Fakhrurrazi, tafsir ayat 191 surah ali-'Imran)

Menurut Qatadah, ayat ini menggambarkan penyerahan diri secara mutlak oleh manusia yang beriman. Ia menyerupai ikrar golongan jin Islam pada awal surah al-Jin. Manusia dan jin yang beriman sama-sama tunduk dan patuh pada suruhan Allah. (Tafsir al-Fakhrurrazi, tafsir ayat 192-193 surah ali-'Imran)

Menurut Imam Ahmad, doa ini dibaca oleh para syuhada ketika diiringi malaikat untuk memasuki syurga. Ketika itu Allah memuliakan mereka dengan kesan-kesan darah masih melekat pada tubuh mereka. Lalu Allah memerintahkan supaya mereka dimandikan untuk dibersihkan di sungai-sungai dalam syurga. (Tafsir al-Fakhrurrazi, tafsir ayat 194 surah ali-'Imran)

Khasiat dan kaifiat beramal:

Selain itu, kita juga wajar mencontohi doa Nabi SAW yang memohon agar tidak dibuka segala kekurangan diri di hadapan perhimpunan hari akhirat.

Perkara ini dapat kita lihat menerusi ayat ke-194 dalam doa ini. Doa-doa yang terdapat dalam al-Quran menjadi amalan dan wirid baginda ketika solat fardu. (Tafsir al-Fakhrurrazi, tafsir ayat 194 surah ali-'Imran)

nPetikan buku 101 Doa Para Nabi & Rasul dalam al-Quran Khasiat & Kaifiat Beramal terbitan Telaga Biru Sdn. Bhd.

Aurat wanita putus haid


SOALAN
Saya ingin ustaz jelaskan maksud ayat 60, surah An-Nur yang bermaksud: Dan mana-mana perempuan tua yang telah putus kedatangan haid, yang tidak mempunyai harapan berkahwin lagi maka tidak ada salahnya mereka menanggalkan pakaian luarnya, dengan tidak bertujuan mendedahkan perhiasan mereka; dalam pada itu perbuatan mereka menjaga kehormatannya (dengan tidak menanggalkan pakaian luarnya itu adalah) lebih baik bagi mereka; dan (ingatlah) Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.

(al-Nur: 60)

Adakah ini bermaksud wanita tua tidak diwajibkan bertutup kepala atau bertudung, kerana mereka sudah beruban dan tidak menarik lagi?

JAWAPAN

Mengikut pandangan Said bin Jubair dan Muqatil bin Hayyan, Al-Dohhak serta Qatadah: "Mereka (wanita) yang dimaksudkan oleh ayat ini ialah wanita yang sudah terputus haid dan tidak dapat melahirkan anak kerana usia yang lanjut (menopaus).

"Mereka juga tiada minat dan keinginan untuk berkahwin (tiada nafsu). Maka tiada halangan bagi mereka untuk membuka jilbab (penutup muka), serta membuka jubah berwarna hitam yang biasa disarung pada tubuh selepas memakai jubah bagi tujuan tidak memperlihatkan perhiasan dalaman". (Ibn Kathir, Tafsir al-Quran al-'Azim, jld:3, hlm: 404).

Dijelaskan lagi oleh Ibn Masud dan Mujahid: "Tiada perselisihan di kalangan para ulama mengenai rambut wanita tua, rambut wanita tua tetap tidak boleh dilihat oleh ajnabi (bukan mahram). Hukum berkaitan rambut adalah sama tiada bezanya antara yang perempuan tua dan muda.

"Maka yang diharuskan dalam ayat ini ialah wanita yang sudah tua harus baginya tidak menyelubung dengan kain hitam, dan kedua-dua tangan dan wajah harus dibuka. Ini kerana secara saintifiknya wanita tua tidak berkeinginan dan tidak menjadi perhatian orang lelaki". (Ibn al-'Arabiy, Ahkam al-Quran, jld:3, hlm:419).

Ibn al-'Arabiy melihat bahawa kalimah al-qawaaid yang membawa makna perempuan tua semata-mata tanpa yang lainnya kerana mereka tidak lagi bernafsu. Dalam tafsir al-Tabari, Ibn Jarir r.a menjelaskan bahawa: "wanita tua yang sudah tiada nafsu keinginan kepada hubungan jantina, ketika mana orang lelaki tidak lagi berminat kepada, maka diringankan kaedah menutup aurat keperingkat yang lebih mudah, tujuannya bagi meringankan bebenan yang mungkin memenatkan mereka. (Ibn Jarir al-Tabari, Tafsir al-Tabari).

Dalam ayat yang sama Allah SWT berfirman: Dengan tidak bertujuan mendedahkan perhiasan mereka, iaitu tidak mendedahkan serta memperlihatkan perhiasan supaya dia dilihat, kerana yang demikian ialah sangat buruk dan sangat jauh dari kebenaran.

Kesimpulannya, wanita yang sudah berumur atau yang sudah lanjut usianya wajib menutup aurat seperti mana wanita yang baligh belum sampai usia tua. Namun Islam memberi sedikit kelonggaran untuk tidak menyelubung badan dan segolongan ulama mengharuskan bagi wanita tua mendedahkan wajah dan kedua tangan. Walaupun demikian sekiranya wanita-wanita tua itu mahu menutup auratnya seperti wanita muda itu adalah lebih baik.

Ini kerana perbuatan menutup aurat bukan untuk sekadar mengawal diri dari terdedah kepada gangguan seksual malahan sebagai tanda tunduk dan patuh kepada kehendak Allah yang menjadi akan segala sesuatu.

Kita rasa pelik ialah wanita di negara kita kebiasaannya di usia remaja hingga menemui usia tua mendedahkan aurat semahu mereka, apabila sudah tua baru terasa dekat dengan Allah SWT.

Manakala syariat Islam melalui sumber rujukannya al-Quran dan al-Sunnah mewajibkan wanita menutup aurat apabila mencapai usia baligh. Dan tidak salah kalau lebih awal daripada itu sebagai satu tarbiah. Kerana ketika mudalah Allah SWT mengurniakan manusia keindahan paras rupa yang menawan, lebih-lebih lagi yang bergelar wanita.

Sebab itulah Allah SWT mengkategorikan wanita sebagai perhiasan dunia yang bisa memporak-perandakan kaum Adam. Dan ada pula wanita yang merasakan dirinya hebat kerana ramai lelaki yang tersungkur dengan kecantikannya.

Seperkara perlu diingat betul-betul iaitu Allah memberi kemudian diuji dengan apa yang diberi untuk melihat tabiat manusia. Adakah dia kenal siapa yang memberinya nikmat tersebut atau dia alpa dengan apa yang dia ada?

Sangat beruntunglah mereka yang sedar bahawa apa yang dimilikinya adalah pinjaman dan setiap yang dipinjamkan perlu dipulangkan kepada tuannya.

Wednesday, February 11, 2009

Apabila anak mengadu sakit perut


APABILA anak mengadu sakit perut, ibu selalunya akan terus mengurut lembut perut anaknya untuk mengetahui punca kesakitan sambil berusaha melegakan kesakitan si kecil.

Tidakpun, yang kerap dilakukan oleh seorang ibu adalah menepuk lembut perut anaknya menggunakan hujung jari untuk mengetahui adakah si kecil mengalami kembung.

Jika anak terus merengek kesakitan, ibu akan menjadi tidak keruan. Saat itu, alangkah bagusnya jika si ibu dapat bertindak seperti seorang doktor untuk mengenalpasti punca sebenar kanak-kanak itu mengalami sakit perut.

Mungkin cadangan itu kedengaran lucu atau tidak logik. Tetapi, sebenarnya jika si ibu belajar serba sedikit tentang masalah sakit perut di kalangan kanak-kanak, ia dapat membantu si kecil mendapat rawatan dengan segera apatah lagi jika kesakitannya boleh mengundang bahaya.

Sebagai permulaan, jurucakap Akademi Pediatrik Amerika Syarikat, Laura Jana berkongsi maklumat mengenai punca-punca yang selalunya terjadi apabila seorang kanak-kanak diserang sakit perut.

Sekiranya anak - kembung dan kekejangan di perut.

Kemungkinan - disebabkan makan berlebihan atau perut dimasuki angin.

Cadangan yang mungkin diberikan doktor - mengurut lembut perut si anak. Ataupun carilah ubat yang dapat membantu melegakan pedih ulu hati yang dirasai kanak-kanak tersebut.

Sekiranya anak - perut rasa sakit dan keras, malah perut juga terasa memulas,

Kemungkinan - si kecil mengalami sembelit

Cadangan yang mungkin diberikan doktor - perah buah prun atau pear untuk dijadikan jus. Tidakpun lebihkan fiber dalam diet pemakanan mereka.

Sekiranya anak - loya, muntah-muntah, cirit-birit, demam dan berasa kesejukan.

Kemungkinan - demam dan sakit perut

Cadangan yang mungkin diberikan doktor - berikan si kecil minum banyak air atau memberi makanan yang mengandungi banyak air seperti sup untuk mengelakkan kekurangan air dalam badan.

Sekiranya anak - kejang perut, muntah dan sakit perut selepas diberi makan atau minum susu.

Kemungkinan - tubuh si kecil tidak dapat menerima bahan makanan daripada laktosa.

Cadangan yang mungkin diberikan doktor - menukar kepada susu bebas laktosa dan keju.

Sekiranya anak - sakit perut bersama sakit tekak dan kadang-kala demam.

Kemungkinan - wujudnya jangkitan bakteria di tekak.

Cadangan yang mungkin diberikan doktor - doktor memberi antibiotik.

Sekiranya anak - sakit teruk di keliling pusat atau bahagian kanan perut.

Kemungkinan - Apendisitis iaitu radang apendiks

Cadangan yang mungkin diberikan doktor - perlu segera berjumpa doktor di hospital berdekatan.

Sekiranya anak - sakit perut yang dialami kanak-kanak yang disahkan sihat.

Kemungkinan - disebabkan tekanan Cadangan yang mungkin diberikan doktor - cari cara untuk mengurangkan tekanan seperti mengatur semula jadual si kecil yang berkemungkinan terlalu padat. Ataupun, sesi bersama kaunselor mungkin dapat membantu melegakan tekanan.

Remaja dan perubahan zaman


"ZAMAN ini dah banyak yang berubah, kehidupan tak macam dulu lagi. Makin banyak pembangunan dan kemudahan yang kita kecapi. Anak-anak muda zaman sekarang, tak sama dengan kita zaman muda-muda dulu. Kita dahulu hanya pergi sekolah, kemudian balik bantu ibu bapa bersawah, menjala. Segala-galanya dibuat sendiri. Pendek kata pandai berdikari, maklumlah kehidupan tak semudah sekarang ni, semuanya di hujung jari," ujar Pak Ali pada anak saudaranya, Din.

"Tentulah Pak Ali. Zaman ini zaman sains dan teknologi. Manusia kan perlukan perubahan supaya kehidupan lebih baik. Kalau tak kita akan ketinggalan dan mundur."

"Itu pakcik setuju. Sains dan teknologi menjadikan kehidupan manusia lebih baik. Tapi, perubahan zaman tak sepatutnya merubah keperibadian remaja. Remaja hari ini menjadi lebih akrab dengan telefon bimbit dan komputer daripada keluarga sendiri. Lebih kenal dan hafal siaran televisyen yang pelbagai. Lalu lebih banyak terdedah kepada suasana yang kurang elok," keluh Pak Ali pula.

"Itulah cabaran remaja seperti saya sekarang, Pak Ali. Perubahan bukan sesuatu yang kita boleh tolak. Tapi, apa yang penting adalah kekebalan diri terhadap perkara-perkara yang kurang elok, tempias daripada perubahan zaman. Barulah mampu menjalani kehidupan yang makin mencabar ni," balas Din.

Kedua-duanya mengangguk-angguk tanda setuju.

Perubahan Zaman

Menurut Kamus Dewan, perubahan yang berasal daripada perkataan 'ubah' membawa maksud lain, berbeza daripada sebelumnya. Perubahan membawa maksud peningkatan, perkembangan atau peralihan dari suatu tahap ke tahap yang lain. Maka perubahan zaman boleh dikatakan sebagai zaman yang berbeza dan mempunyai kelainan daripada zaman yang sebelumnya.

Perubahan seperti kata remaja di atas, bukan sesuatu yang boleh ditolak dan dielakkan. Manusia akan terus berusaha mencari makna diri dan makna kehidupan, terus meningkatkan mutu ilmu dan mutu teknologi, mempelbagaikan pilihan dalam kehidupan, terpengaruh dengan perkembangan sekitar dan merangka pelan kerja ke arah yang lebih meningkat. Daripada sini datangnya perubahan.

Perubahan menjadikan kehidupan kita berbeza daripada sebelumnya. Daripada hanya menggunakan basikal, kemudian ke motosikal dan akhirnya kereta. Daripada hanya menggunakan dakwat untuk menulis, kemudian mesin taip dan kini menggunakan komputer untuk mencatat sesuatu. Malah terkini telefon pun hanya sebesar jam tangan.

Perubahan boleh membawa dua pengertian; perubahan ke arah kebaikan dan perubahan ke arah keburukan. Daripada pandangan Islam, sesuatu perubahan sama ada dalam pemikiran, tingkah laku, budaya, sosial dan lain-lain berdiri atas nilai yang digunakan dan matlamat daripada perubahan itu.

Sekiranya asas perubahan ialah mengekalkan manusia di dalam keadaan fitrah, meninggikan kualiti akhlak dan amal, menjadikan manusia lebih berilmu, ia dikatakan perubahan yang baik. Namun jika perubahan hanyalah sebagai tuntutan nafsu-nafsi dan kebendaan semata-mata serta menyebabkan manusia lebih rakus dan tamak, maka perubahan tersebut lebih menjurus ke arah keburukan.

Remaja harus memahami bahawa ada perkara yang tidak akan berubah. Misalnya peredaran bulan dan bintang, penciptaan manusia yang berlainan jantina, bangsa dan agama serta pasang surut air laut. Itu dikatakan sebagai fitrah alam. Tetapi manusia menggunakan akal dan kekuatan berfikir untuk sebaik-baiknya mengeksploitasikan kejadian alam, sama ada ke arah kebaikan mahupun keburukan.

Remaja kini berada dalam zaman yang cepat berubah. Remaja yang sedang menempuh zaman ingin tahu dan belajar, ingin meniru serta ingin berubah akan terkesan dengan perubahan sekitarnya. Remaja misalnya mudah terpengaruh dengan gaya dan kepelbagaian cara hidup, mencari identiti diri, dan bergolak dengan emosi dan impiannya.

Perubahan zaman menuju era informasi memiliki peranan besar dalam membentuk sikap dan perilaku remaja. Teknologi dan informasi yang tidak terkendali fungsinya turut mempengaruhi pola perilaku remaja. Ertinya, perilaku menyimpang tidak hanya semata-mata bersumber daripada remaja itu sendiri. Tetapi, adanya perubahan zaman secara mendadak mampu memacu remaja bersikap dan berperilaku di luar batas.

Justeru, remaja harus hati-hati dalam menerima perubahan. Amat penting mencari pedoman dan panduan pada peringkat umur remaja. Perubahan bagi remaja adalah suatu fitrah.

Sekiranya perubahan yang diinginkan oleh remaja ialah peningkatan ilmu dan kualiti pemikiran, bersikap terbuka untuk mematangkan pergaulan dan menambah pengalaman yang berguna, perubahan yang bakal berlaku pada remaja adalah perubahan yang berfaedah yang akan menjadikan remaja memiliki kualiti tersendiri apabila remaja memasuki alam dewasa nanti.

Oleh itu remaja harus berusaha mempertingkatkan kemahiran diri, sesuai dengan perubahan zaman. Islam sendiri adalah agama yang dinamik serta mengajak umatnya supaya sentiasa berubah untuk kebaikan diri dan umat. Islam adalah agama yang merentas zaman.

Amalan-amalan yang buruk pada zaman jahiliah dihapuskan selepas kedatangan Islam. Kehidupan wanita dan kanak-kanak menjadi lebih terbela dengan ajaran Islam. Kualiti hidup juga dipertingkatkan dengan pemahaman iman dan amal. Justeru, sebagai remaja Islam kita harus memahami bahawa perubahan ke arah kebaikan adalah sesuatu yang sangat dituntut oleh agama.

Dalam mengendalikan perubahan zaman yang semakin mencabar ini, remaja harus mempunyai beberapa kualiti dan ciri. Pertamanya, remaja mesti mempunyai ilmu dan sentiasa berusaha menambah ilmu. Remaja harus berupaya untuk membandingkan ilmu yang benar dan ilmu yang salah.

Tidak semua perubahan daripada Barat harus diterima, dan tidak semuanya harus ditolak. Keupayaan remaja untuk membandingkan yang baik dan buruk mengikut acuan agama dan norma masyarakat sangat penting agar tidak hanyut dengan badai perubahan.

Keduanya, kefahaman terhadap ilmu agama sangat penting kerana ia memacu kepada nilai sesuatu perubahan yang ingin dilakukan. Pemahaman terhadap agama bukan sahaja merangkumi sesuatu yang bersifat ritual, tetapi juga mempengaruhi ruang lingkup pemikiran dan kehidupan.

Remaja harus melihat di samping pentingnya kekuatan iman dan akhlak dan dikemaskan dengan penguasaan ilmu berasaskan nilai murni dan matlamat yang bermanfaat.

Keimanan menjadikan remaja berjiwa merdeka, iaitu keyakinan dan pergantungan yang bulat dan tinggi kepada Allah yang menyebabkan remaja memiliki daya juang serta daya saing yang hebat.

Apabila memiliki kedua-dua ciri tersebut, remaja harus mempunyai iltizam untuk membangunkan keupayaan diri dan umat mengikut acuan kita sendiri. Sudah tiba masanya umat Islam menampilkan dunia sesuatu yang baru dan menarik pengguna ilmu dan teknologi, supaya bukan sahaja ilmu tersebut dapat dimanfaatkan, tetapi juga mampu menguasai minda dan budaya.

Kesimpulan

Masa remaja adalah usia yang akan dilalui oleh setiap orang dewasa. Masa ini akan menguji setiap orang bahawa tidak selamanya hidup dilewati dengan perjalanan yang lurus. Seorang pendayung yang hendak menuju suatu pulau mungkin tahu arah jalannya dan mungkin tahu ada badai di hadapan, tapi tidak semua pendayung mampu melewati badai dan sampai pada tempat yang dituju. Masa remaja adalah masa yang penuh badai dan tidak semua orang mampu melewati masa-masa itu.

Justeru kekuatan ilmu, iman dan amal adalah amat penting dalam memacu remaja untuk menghadapi cabaran perubahan zaman yang semakin deras ini. Asas-asas jati diri Islam perlu kukuh pada remaja kerana tanpanya, sebarang perubahan yang berlaku akan turut menghanyutkan remaja.

Tuesday, February 10, 2009

Ulama sepakat wajib tutup aurat


SOALAN
SAYA sukacita apabila mendengar, mendapat dan melihat berita-berita ramai artis pergi menunaikan umrah dan juga haji. Artis-artis menjadi idola, model contoh dan ikutan ramai terutama di kalangan anak-anak muda.

Ramai yang bercerita menghebohkan pemergian mereka.

Yang menyedihkan ramai di antara artis-artis wanita yang telah pergi menunaikan umrah atau haji masih jahil dari segi peraturan agama, hukum dan larangan agama terutama tentang menutup aurat.

Ramai artis wanita cuma memakai selendang atau tudung sebenarnya tidak menutup aurat apabila rambut di hujung kepada terhulur keluar. Ada juga memakai tudung demikian dan memakai pula baju ketat menampakkan bentuk badan. Bukankah tidak menutup aurat itu satu dosa?

JAWAPAN:
Dalam Islam bila kita mengajar orang sesuatu kebaikan selagi mana kebaikan itu dilakukan oleh orang selagi itulah kebajikannya akan mengalir kepada kita. Dan apabila sesuatu keburukan diajar kepada seseorang selagi mana orang itu melakukannya selagi itulah tempias dosanya akan disalurkan kepada si pengajarnya.

Namun akal yang boleh membezakan antara baik dan buruk untuk dijadikan panduan dan sempadan.

Kewajipan seorang muslim menutup aurat bukan perkara (khilaf) yang diperselisihkan oleh ulama. Bahkan menutup aurat adalah wajib bagi setiap muslim lelaki dan perempuan.

Golongan yang mengingkari kewajipan menutup aurat dihukum kufur kepada perintah Allah SWT yang qatie (secara pasti dan muktamad).

Mengikut jumhur ulama wanita yang akil baligh, aurat berasal daripada bahasa Arab, aurah yang bererti kurang.

Di dalam fiqh, aurat diertikan sebagai bahagian tubuh seseorang yang wajib ditutupi daripada pandangan orang lain. (Wahbah al-Zuhayli (1989), al-Fiqh al-Islami wa Adillatuhu, Damsyik: Dar al-Fikr, halaman 579)

Walaupun ulama berkompromi mengenai had aurat yang perlu ditutup oleh wanita, namun mereka bersepakat mengatakan hukum menutup aurat bagi setiap wanita Muslim yang baligh adalah wajib.

Jumhur ulama bersepakat mengatakan aurat bagi wanita baligh ialah seluruh tubuhnya kecuali muka dan tapak tangan. Oleh itu, mereka wajib menutup aurat daripada dilihat oleh lelaki ajnabi.

Di dalam al-Quran terutamanya dalam surah al-Nur, Allah SWT berfirman yang bermaksud: Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekelian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya. (al-Nur: 31)

Persoalannya kenapa ada di antara artis yang pergi ke tanah suci untuk menunaikan ibadat haji?

Dalam keadaan sedar pasti dia jawab kerana menunaikan fardu haji, yang bermaksud wajib. Ibadah ini wajib ditunaikan bagi setiap orang islam yang akil baligh apabila sudah cukup perbelanjaan dan yakin terhadap keselamatan dan aman perjalanan menunaikan seruan haji ini.

Jika jawapan yang diberikan kerana menyahut seruan kefarduan wajib menunaikan ibadat haji dan yakin bahawa ia diperintahkan oleh Allah.

Suka saya jelaskan bahawa tuhan yang wajibkan haji itu jugalah yang mewajibkan menutup aurat.

Saya juga hairan dengan muslim yang sebegini hanya mentaati Allah dalam sebahagian urusan agama dan meninggalkan sebahagian yang lain.

Firman Allah SWT yang bermaksud: Sesudah itu maka patutkah kamu hanya percaya kepada sebahagian (dari isi) Kitab Taurat dan mengingkari akan sebahagian yang lain? Maka tiadalah balasan bagi orang yang berbuat demikian itu dari antara kamu, selain dari kehinaan ketika hidup di dunia, dan pada hari kiamat akan ditolak mereka ke dalam azab seksa yang amat berat. Dan (ingatlah), Allah tidak sekali-kali lalai akan apa yang kamu lakukan. Mereka itulah orang-orang yang membeli (mengutamakan) kehidupan dunia (dan kesenangannya) dengan (meninggalkan perintah-perintah Allah yang membawa kebahagiaan dalam kehidupan) akhirat; maka tidak akan diringankan azab seksa mereka (pada hari kiamat), dan mereka pula tidak akan diberikan pertolongan. (al-Baqarah: 85-86).

Ayat ini menempelak perangai Bani Israel yang beriman dengan sebahagian perintah Allah dan mengingkari sebahagian perintah yang lain di dalam Taurat. Yang demikian itu adalah perangai dan sikap Bani Israel terhadap ajaran Allah di dalam Taurat.

Mungkin tiada bezanya antara Bani Israel dan umat Muhammad SAW dari segi mengingkari perintah Allah.

Tidak dinafikan ada di kalangan artis tanah air yang mendapat hidayah Allah lalu menutup aurat. Dan ada juga artis yang zaman mudanya bergelumang dengan dunia hiburan sehingga lupa perintah Allah di kala penghujung usia baru sedar akan tuntutan agama.

Sayangnya, usia muda dihabiskan untuk memperagakan tubuh badan. Di kala tiada siapa berahi mula menutup.

Walaubagaimanapun, itulah hidayah Allah. Ini bukan bermaksud di usia muda tiada hidayah.

Hidayah adalah petunjuk dari Allah SWT akan diperolehi oleh mereka yang mencarinya.

Henti sambut Hari Valentine



Umat Islam perlu mengelak daripada turut meraikan hari kekasih kerana ia tidak dianjurkan oleh ajaran Islam. - gambar hiasan


Tarikh 14 Februari merupakan hari yang dianggap keramat oleh pasangan-pasangan yang sedang berkasih. Hari yang dikenali sebagai Valentine’s Day atau Hari Memperingati Kekasih dianggap sebagai satu masa untuk mengisytiharkan ketulusan cinta kepada pasangan masing-masing.

Maka pada 14 Februari, pasangan-pasangan kekasih ini akan memakai pakaian yang terbaik dan sebaiknya hendaklah ia berwarna merah, bertukar-tukar hadiah dan seeloknya adalah bunga ros berwarna merah.

Pasangan-pasangan ini juga akan bercanda di merata-rata tempat sehingga terjadilah adegan-adegan maksiat yang bertentangan dengan syarak demi untuk membuktikan kasih dan sayang mereka yang tidak ternilai harganya.

Saban tahun juga para ulama mengingatkan kepada umat Islam agar menghindari menyambut Hari Valentine ini namun ia seperti menuang air ke daun keladi. Hari Valentine tidak ada kena-mengena dengan umat Islam malah hukum menyambutnya adalah haram. Ia adalah sambutan yang berkaitan dengan agama Rom kuno dan juga Kristian.

Sejarah Sambutan Hari Valentine

Bila kita membicarakan tentang sejarah sambutan hari Valentine, maka kita akan dapati bahawa terdapat empat pendapat berkaitan dengannya.

- Pendapat pertama mengaitkannya dengan pesta sambutan kaum Rom kuno sebelum kedatangan agama Kristian yang dinamakan Lupercalia. Lupercalia merupakan upacara penyucian diri yang berlangsung dari 13 hingga 18 Februari. Dua hari pertama mereka menyembah dewi cinta bagi kaum Rom kuno yang bernama Juno Februata.

Pada hari ini para pemuda Rom memilih nama-nama gadis-gadis yang menjadi pilihan mereka lalu dimasukkan ke dalam sebuah kotak. Setiap pemuda tersebut kemudiannya akan mencabut nama tersebut dari dalam kotak itu secara rawak. Nama gadis yang tertera di dalam kertas tersebut akan menjadi pasangan yang akan menjadi objek hiburan seksnya selama setahun.

Pada 15 Februari, mereka meminta perlindungan dewa Lupercalia dari gangguan serigala. Pada hari ini mereka akan menyembelih seekor anjing dan kambing. Kemudian mereka akan memilih dua pemuda Rom yang dianggap paling gagah untuk menyapukan darah binatang tersebut ke badan mereka lalu mencucinya pula dengan susu.

Setelah itu akan di adakan perarakan besar-besaran yang diketuai dua pemuda tersebut dan mereka berdua akan memukul orang ramai yang berada di laluan mereka dengan kulit binatang dan para wanita akan berebut-rebut untuk menerima pukulan tersebut kerana mereka beranggapan ia akan menambahkan kesuburan mereka.

- Pendapat kedua mengaitkannya dengan kematian paderi St. Valentine ketika pemerintahan Raja Rom yang bernama Claudius II. Terdapat dua versi cerita berkaitan dengan St. Valentine ini.

Versi pertama. Pada masa pemerintahan Claudius II, kerajaan Rom yang menyembah dewa-dewi amat memusuhi penganut agama Kristian dan para mubaligh Kristian telah dipenjara serta disiksa. St. Valentine sebagai seorang yang tegar menganut agama Kristian dan aktif menyebarkan ajaran tersebut turut dipenjarakan oleh Cladius II.

Dikhabarkan St. Valentine walaupun dipenjarakan, beliau tetap mengajar dan menyebarkan agama tersebut di kalangan banduan-banduan penjara di samping membantu tawanan-tawanan penjara meloloskan diri dari penjara. Kegiatan ini telah diketahui oleh Cladius II dan beliau memerintahkan St. Valentine diseksa dan akhirnya dihukum bunuh pada 14 Februari.

Pengorbanan yang dilakukan oleh St Valentine ini dianggap oleh penganut Kristian sebagai satu pengorbanan yang besar demi kecintaan beliau terhadap agamanya. Malah St. Valentine disamakan dengan Jesus yang dianggap oleh penganut Kristian mati kerana menebus dosa yang dilakukan oleh kaumnya.

Dikatakan juga bahawa ketika di dalam penjara, beliau telah jatuh cinta dengan anak salah seorang pegawai penjara dan di akhir hayatnya sebelum dibunuh, beliau sempat menulis sepucuk surat cinta kepada gadis tersebut yang bertandatangan From your Valentine (Daripada Valentinemu).

Maka orang-orang Kristian mengambil sempena 14 Februari itu untuk meraikan hari kasih sayang demi memperingati hari kematian paderi mereka St. Valentine.

Versi kedua. Claudius II beranggapan bahawa anggota tentera yang muda dan masih bujang adalah lebih tabah dan kuat ketika berada di medan peperangan berbanding dengan mereka yang telah berkahwin. Justeru itu Cladius II menghalang para pemuda dari berkahwin.

Namun demikian St.Valentine menentangnya dengan keras dan beliau telah melakukan upacara pernikahan terhadap para pemuda-pemuda Rom secara sulit. Aktiviti St. Valentine ini akhirnya dapat diketahui oleh Cladius II lalu beliau mengarahkan St. Valentine ditangkap dan dihukum gantung pada 14 Februari 269 M.

- Pendapat ketiga. Ia dirayakan sempena kejatuhan kerajaan Islam Andalusia di Sepanyol. St. Valentine merupakan individu yang memainkan peranan penting dalam usaha menjatuhkan kerajaan Islam pada masa itu. Disebabkan sumbangan beliau itu, St. Valentine dianggap sebagai kekasih rakyat. Tanggal 14 Februari 1492 merupakan tarikh kejatuhan Islam di Sepanyol dan dianggap pada hari itu hari kasih sayang kerana mereka menganggap Islam adalah agama yang zalim.

- Pendapat keempat. Sambutan hari Valentine ini bersempena dengan sifat burung yang musim mengawan burung yang jatuh pada 14hb Februari. Ini merupakan pendapat tradisi orang Inggeris.

Di sini kita dapat melihat dengan jelas bahawa asal-usul sambutan Hari Valentine ini tidak ada hubung-kaitnya dengan budaya serta agama bagi umat Islam.

Hukum sambut Valentine

Sebagaimana yang termaktub di dalam al-Quran dan al-Sunnah serta disepakati oleh generasi awal umat Islam hari kebesaran bagi umat Islam yang mana disyariatkan bagi kita menyambutnya hanyalah Hari Raya Aidilfitri dan Aidiladha.

Ini sebagaimana yang firman Allah SWT: Bagi tiap-tiap umat, Kami adakan satu syariat yang tertentu untuk mereka ikuti dan jalankan, maka janganlah ahli-ahli syariat yang lain membantahmu dalam urusan syariatmu; dan serulah (wahai Muhammad) umat manusia kepada agama Tuhanmu, kerana sesungguhnya engkau adalah berada di atas jalan yang lurus. (al-Hajj: 67)

Anas bin Malik r.a berkata: Nabi SAW pernah datang ke Madinah sedangkan penduduknya memiliki dua hari raya. Pada kedua-duanya mereka bermain-main (bergembira) di masa jahiliah. Lalu baginda bersabda: “Sesungguhnya Allah telah menggantikan kedua-duanya bagi kamu semua dengan dua hari yang lebih baik, iaitu hari raya Aidiladha dan Aidilfitri”. (riwayat al-Nasaai, no: 959).

Oleh itu hendaklah umat Islam membataskan diri dengan menyambut hari-hari perayaan yang diiktiraf oleh Allah dan Rasul-Nya khusus untuk umat Islam. Setelah berakhir zaman salafussoleh iaitu tiga kurun terbaik bagi umat Islam, pelbagai hari perayaan telah ditambah ke dalam kalendar umat Islam seperti Maulid al-Rasul, Israk Mikraj, Maal Hijrah, Nuzul al-Quran dan lain-lain.

Namun demikian apa yang mendukacitakan adalah umat Islam pada zaman kini telah mula merayakan hari-hari perayaan yang langsung tidak berkaitan dengan umat Islam. Malah ia berasal dari budaya serta agama golongan yang ingkar kepada perintah Allah S.W.T. seperti sambutan Tahun Baru Masihi, Hari Halloween dan juga Hari Valentine yang sedang kita perbincangkan ini. Terdapat larangan daripada baginda s.a.w. untuk meniru budaya orang bukan Islam dan bagi mereka yang meniru budaya seperti ini ditakuti mereka akan tergolong bersama dalam golongan tersebut. Sabda baginda: ”Barang siapa menyerupai satu kaum, maka dia termasuk golongan mereka”. (riwayat Imam Abu Dawud, hadis no: 3512).

Tentang hukum menyambut Hari Valentine, Sheikh al-‘Utsaimin berkata: “Maka bila dalam merayakan Hari Valentine tersebut bermaksud untuk mengenangkan kembali St. Valentine, maka tidak diragukan bahawa orang itu telah kafir. Dan jika tidak bermaksud begitu namun sekadar ikut-ikutan kepada orang lain, maka orang itu telah melaksanakan dosa besar”.

Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia kali ke-71 yang bersidang pada 22 hingga 24 November 2005 memutuskan: “Bahawa amalan merayakan Valentine’s Day tidak pernah dianjurkan oleh Islam”.

Harus kita ingat bahawa golongan yang memusuhi Islam, akan sentiasa berusaha menanamkan benih-benih kesesatan dalam jiwa umat Islam supaya mereka jauh dari jalan yang lurus lagi diredai Allah SWT.

Firman-Nya: Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (wahai Muhammad) sehingga engkau menurut agama mereka (yang telah terpesong itu). Katakanlah (kepada mereka): “Sesungguhnya petunjuk Allah (agama Islam itulah petunjuk yang benar). (al-Baqarah: 120)

Wednesday, February 4, 2009

KENANGAN SNOW 2009 part 3






KENANGAN SNOW 2009 part 2





Seribu satu khasiat ulam


MAKAN ulam baik untuk kesihatan. Ayat itu sudah biasa didengar, tetapi tidak semua mengetahui akan khasiat sebenar yang terselindung di sebalik ulam-ulaman yang banyak dijual di Pasar Malam Sayur Kampung, Chow Kit, Kuala Lumpur ini.

Dahulu, ulam mungkin hanya terkenal di kalangan masyarakat Melayu di kampung-kampung. Tetapi, kini hidangan ulam-ulaman semakin digemari warga kota termasuk masyarakat bukan Melayu, malah turut menjadi antara hidangan wajib di hotel-hotel terkemuka.

Ulam adalah sayuran atau tumbuhan yang dimakan mentah atau sekadar dicelur iaitu direndam sekejap di dalam air panas. Ada juga sesetengah ulam perlu direbus terlebih dahulu, baru sedap dimakan seperti ulam pucuk ubi. Biasanya ulam dijamu bersama sambal belacan, budu atau cencaluk untuk dimakan bersama nasi.

Ulam diambil daripada pelbagai bahagian sesuatu pokok atau tumbuhan yang boleh dimakan, antaranya pucuk, daun, biji, buah, ubi dan kadang-kadang bunganya.

Ada antara ulam cukup popular dan mudah didapati di pasaran seperti rebung, cekur manis, jering, petai, ulam raja dan sebagainya.

Sementara ulam beluntas, pucuk betik, pucuk kadok dan pucuk gajus antara ulam yang sukar dicari, malah ia juga kurang dikenali walaupun dalam masyarakat Melayu itu sendiri.

Ulam dikatakan mempunyai banyak khasiat sebab ia dimakan secara mentah atau tidak dimasak terlalu lama. Justeru, kandungan galian seperti mineral dan vitamin utama iaitu kalsium, fosforus, zat besi, natrium, kalium yang terdapat dalam ulam tidak dimusnahkan oleh haba.

Selain itu, ulam juga dikatakan membekalkan serat yang amat diperlukan oleh sistem penghadaman manusia. Serat memainkan peranan sebagai pengisi pada bahan buangan dan memudahkan perkumuhan.

Antaranya, ulam pegaga yang telah diiktiraf oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) sebagai herba menjana kecerdasan berfikir di kalangan kanak-kanak serta dikatakan dapat membantu peredaran darah dan meningkatkan kesihatan kulit.

Kangkung pula sejenis sayuran yang murah dan mudah diperoleh kerana tumbuh secara meliar di tepi-tepi sumber air, dikatakan dapat membantu mengurangkan kesakitan penyakit buasir, sakit kepala dan boleh digunakan untuk melebatkan rambut.

Jering pula didapati mengandungi banyak zat, antaranya protein, lemak, karbohidrat, kalsium, fosforus, vitamin A, B dan C. Biarpun rasanya pahit dan berbau, ia juga dikatakan menjadi penawar kepada pesakit kencing manis.

Sementara petai juga mempunyai khasiatnya tersendiri. Berdasarkan kajian, buah petai yang berbintil-bintil pada papannya dikatakan mengandungi kadar protein dan lemak yang tinggi berbanding tumbuhan hutan yang lain, iaitu sebanyak 8 peratus. Kandungan lain yang ada dalam petai adalah karbohidrat, air, kalsium, fosforus, zat besi, vitamin A, B1, B2 dan C.

Khasiat petai bergantung kepada umur dan kesegaran biji petai tersebut. Buah petai yang kecut ataupun bijinya tidak membulat, dikatakan kurang mempunyai kandungan khasiat yang tinggi. Biji petai dikatakan berkesan merawat penyakit jantung, kencing manis, mencuci buah pinggang dan untuk mengeluarkan cacing daripada kanak-kanak yang kecacingan.

Disebabkan khasiat yang terselindung, ulam-ulaman diminati ramai biarpun rasanya pahit dan baunya busuk.

Sebolehnya, jadikanlah ulam sebagai makanan wajib dalam hidangan kerana selain ia mampu membuka selera, turut 'dijamu' khasiatnya yang tinggi tidak kira dari segi pemakanan mahupun perubatan.

Untuk itu, para petani perlu memainkan peranan menanam pokok-pokok ulam secara komersial bukan hanya mengharapkan ia tumbuh melata di hutan atau kebun mereka.

Bermula dari kebersihan mulut


PENYAKIT jantung, kencing manis dan obesiti adalah di antara penyakit yang biasanya dikaitkan dengan masalah kesihatan di kalangan rakyat Malaysia.

Dengan kesibukan harian, kita asyik memberi perhatian yang lebih kepada penjagaan kecergasan badan dan rupa paras, tetapi kita sering mengabaikan satu lagi aspek penting kesihatan diri iaitu kebersihan gigi.

Kebenarannya adalah, kesihatan gigi juga patut diberikan perhatian yang sama sebagaimana kita mementingkan kesihatan badan.

Berdasarkan satu penyelidikan yang dibuat melalui Tinjauan Kesihatan Oral Golongan Dewasa Kebangsaan Malaysia pada tahun 2000, didapati bahawa kebanyakan rakyat Malaysia tidak memberi perhatian dan kepentingan terhadap kesihatan gigi.

Malahan, penyelidikan itu turut mendapati sembilan daripada 10 rakyat Malaysia terdiri daripada golongan yang mempunyai masalah gigi dan penyakit gusi.

Tinjauan yang di lakukan setiap 10 tahun itu juga menunjukkan hanya 50 peratus rakyat Malaysia mengunjungi doktor gigi apabila mengalami masalah gigi.

Aspek fizikal

Kesegaran dalam senyuman adalah penting bagi setiap manusia. Tetapi penjagaan gigi tidak hanya boleh dikecapi dengan memberus gigi dua kali sehari serta mengunjungi doktor gigi.

Persoalan yang perlu kita semua tanya kepada diri sendiri adalah, adakah saya memberus gigi dengan berkesan?

Kedua, adakah saya mengamalkan langkah-langkah pencegahan kerosakan gigi yang sepatutnya seperti pengunaan berus gigi yang betul?

Penyakit Periodontal

Periodontitis merujuk kepada penyakit pembengkakan (inflammatory disease) yang memberi kesan pada struktur 'periodontium' iaitu tisu-tisu yang mengelilingi gigi dan bertindak sebagai penyokong gigi kita.

Memberus gigi dapat memecahkan plak, iaitu sekumpulan bakteria dan sisa makanan yang membentuk biofilm, dan seterusnya akan membentuk satu lapisan keras di sekitar permukaan gigi dan gusi kita.

Sasaran kita adalah untuk memecahkan biofilm setiap hari ketika memberus gig sebelum ianya mula merebak.

Mengabaikan kesihatan gigi dan tidak mengambil langkah-langkah penjagaan yang baik boleh menyebabkan pembiakan meluas bakteria berbahaya (pathogenic bacterial overgrowth), yang akhirnya boleh menjangkiti tisu-tisu gusi kita.

Bermula di mulut

Kesihatan yang baik bermula di mulut. Ini kerana permulaan proses pencernaan makanan ataupun permulaan sistem penghadaman berlaku di dalam mulut kita.

Kebolehan untuk mengunyah dan menghadam makanan juga merupakan satu faktor penting dalam menjaga kesihatan diri.

Kesimpulannya, mulut yang bersih dapat mengurangkan risiko mendapati penyakit gigi seperti periodontitis yang boleh menyumbang kepada permulaan penyakit serius seperti penyakit jantung dan kencing manis.

Nutrisi memainkan dua peranan yang berbeza dalam kesihatan gigi iaitu perlindungan dan pencegahan.

Peranan perlindungan adalah untuk mengekalkan kesihatan mulut dan mengelakkan tisu-tisu yang melindungi mulut secara semula jadi daripada dijangkiti bakteria.

Memupuk sifat mengambil berat

Rakyat Malaysia perlu memberi keutamaan kepada kesihatan gigi bagi mengekalkan gaya hidup yang sihat dan perlu berhati-hati dalam pemilihan pemakanan.

Pencegahan plak harus di mulakan di rumah dengan amalan dan penggunaan alatan pembersihan gigi, seperti berus gigi, yang betul.

Berikut adalah tip-tip penjagaan gigi yang berguna bagi pengguna yang ingin memperbaiki kesihatan gigi mereka:

* Memupuk sifat berhati-hati, bernas dan munasabah ketika memilih makanan. Ini adalah peraturan yang bukan sahaja baik bagi kesihatan gigi, malahan untuk kesihatan badan juga.

* Pastikan anda menggunakan berus gigi yang betul dan ganti berus gigi sekali setiap tiga bulan.

* Seboleh-bolehnya berus gigi dengan ubat gigi berfluorida dua kali sehari.

* Membuat lawatan berkala, sekerap mungkin ke doktor gigi.

* Mengehadkan pengambilan makanan dan kurangkan memakan makanan ringan terutamanya yang mengandungi gula.

Pencegahan adalah lebih baik daripada mengubati. Plak dapat di singkirkan secara efektif dengan memberus gigi sekurang-kurangnya dua kali setiap hari, selepas makan, dengan menggunakan berus gigi yang betul.

Memilih berus gigi yang betul serta mempunyai kebolehan menyingkir plak adalah penting bagi mengekalkan kesihatan gigi yang baik.

Dalam usaha membantu meningkatkan tahap kesihatan gigi dan gusi rakyat Malaysia, Oral-B telah memperkenalkan berus gigi yang direka khas untuk penyingkiran plak secara efektif seperti berus gigi Oral-B CrossAction Massage.

Antara ciri unik berus gigi tersebut adalah CrisCross bristles (berus silang pangkah) dan gum stimulators (stimulator gusi) yang dapat membantu menyingkirkan plak dengan lebih efektif.

Tidak Merokok


Merokok meningkatkan risiko sehingga 10 kali ganda, mendapat lebih daripada 40 jenis penyakit serius seperti kanser paru-paru, emfisima, penyakit jantung dan angin ahmar.

Merokok boleh menjejaskan hampir semua organ dan tisu di dalam badan.

Asap rokok mengandungi 4,000 bahan kimia iaitu 200 beracun dan 63 boleh menyebabkan kanser (karsinogenik).

Untuk kekal sihat, gunakan kaedah yang betul untuk berhenti merokok:

* Tetapkan tarikh untuk berhenti merokok

* Buat nota peringatan

* Katakan pada diri anda ‘Aku bukan perokok’

* Tumpukan pada hari ini untuk berhenti merokok

* Sentiada berfikiran positif

* Dapatkan sokongan

* Lawan keinginan untuk merokok

* Gunakan Terapi Gantian Nikotin (NRT)

* Amalkan Petua 10 M untuk berhenti merokok:

Petua 10 M untuk berhenti merokok

* Melengahkan-lengah menghisap rokok

* Minum banyak air

* Menarik nafas panjang

* Membuat sesuatu

* Menjauhkan diri dari tempat orang merokok

* Mengunyah sesuatu

* Membasuh tangan

* Mandi dengan kerap

* Melakukan senaman regangan

* Memohon doa

Pendiam di luar, keletah di rumah



kanak-kanak yang pendiam lazimnya lebih gemar bermain sendirian.


SIKAP pendiam anak terutamanya dengan orang asing yang luar daripada kelompok keluarganya sering memeningkan kepada ibu bapa terutama dalam memikirkan masalah yang bakal timbul apabila ke sekolah ataupun berinteraksi sosial.

Kanak-kanak ini kerap tidak memberi maklum balas kepada pertanyaan yang diajukan sedangkan ia mengetahui jawapannya. Banyak faktor mempengaruhi sikapnya yang pendiam ini.

Antaranya, genetik, pendedahan oleh ibu bapa terhadap ilmu bersosial, persekitaran dan asuhan penjaga atau pengasuh.

Ketua Jabatan, Perunding dan Pakar Pulmonori Pediatrik, Hospital Serdang, Dr. Norrashidah Abd. Wahab berkata, faktor genetik memain peranan penting dalam pembentukan personaliti kanak-kanak.

Katanya, sikap kanak kanak-kanak yang tidak mahu bercakap, tidak mahu bergaul dan mempunyai personaliti yang kurang bersosial adalah kerana faktor genetik yang diperoleh daripada keturunan.

Katanya, jika salah seorang ibu atau bapa itu agak kurang bercakap atau pendiam, maka anak turut mempunyai pengaruh itu. Ia mungkin tidak boleh 'lari' daripada memiliki genetik pendiam, tetapi boleh diasuh dan diberi pendedahan kepada ilmu bersosial.

''Namun begitu, jika tiada pendedahan diberi kepada anak, mereka akan terus menerus menjadi pendiam dan inilah sebab interaksi sosial tidak boleh diaplikasi apabila mereka telah memasuki alam persekolahan. Mereka akan terus menjadi pendiam walaupun guru cuba bertindakbalas dengan anak-anak ini.

''Agak berlainan jika sekiranya, anak ini sentiasa diberi dorongan berkemahiran sosial atau ibu bapa menunjukkan tauladan dalam berinteraksi dengan persekitaran, maka inilah yang akan menjadi ikutan oleh anak ini dan sedikit demi sedikit, genetik pendiam ini akan hilang dalam diri mereka. Pendek kata, ia harus dipupuk sejak kecil dengan pelbagai dorongan kerana anak-anak memerlukan 'pemangkin' dalam membentuk diri mereka sendiri dan ibu bapa menjadi role model kepada personaliti mereka,'' katanya ketika ditemui di Hospital Serdang, baru-baru ini.

Asuhan

Menurut Dr. Norrashidah, perwatakan pendiam ini turut boleh dibezakan mengikut asuhan yang diterima daripada penjaganya.

''Kita boleh bezakan kanak-kanak yang tinggal di nurseri dengan di rumah. Di nurseri, kanak-kanak ini pandai bergaul, mudah mesra, tidak pemalu, keletah dengan ramai rakan-rakan yang pelbagai usia berbanding dengan anak yang duduk di rumah, hanya ditemani oleh ibu, datuk nenek atau pembantu rumah. Mereka tidak didedahkan dengan persekitaran pelbagai rakan. Hanya yang dia kenal ialah penjaganya sahaja.

''Namun, sekiranya penjaganya rajin melayannya berkomunikasi, sikap pendiam ini boleh diatasi, tetapi jika sebaliknya, ia akan menjadi seorang kanak-kanak yang tidak mengenal dunia luar seperti katak bawah tempurung apabila bersekolah nanti,'' katanya.

Tambahnya yang berpengalaman hampir 20 tahun dalam dunia psikiatri, kanak-kanak menjadi pendiam kerana asuhan di peringkat tumbesarannya dan bukannya lahir terus menjadi pendiam.

Mereka perlu rangsangan daripada ibu bapa iaitu mengajar kanak-kanak ini berinteraksi dengan persekitaran.

Inilah sebabnya, bagaimana cara asuhan yang diterima dan pendedahan kepada persekitaran penting dalam menentukan pendiam atau tidak kanak-kanak itu selain daripada faktor genetik yang memang ada pada diri mereka.

''Kanak-kanak pendiam ini perlu diajar cara berinteraksi dan mendedahkan dengan persekitaran yang melebihi sempadan adik-beradik dan saudara mara. Ia harus dibiarkan bersosial dengan jiran-jiran atau rakan-rakan ibu bapa.

''Malah, ibu bapa juga harus menunjukkan contoh dalam bersosial iaitu sentiasa menegur sapa jiran-jiran atau menanya khabar dengan rakan-rakan.

''Begitu juga dengan adat bersalam adalah salah satu cara mendedahkan dan berinteraksi dengan orang luar,'' katanya.

Lain pula fenomena apabila kanak-kanak yang pada awalnya begitu peramah tetapi tiba-tiba menjadi pendiam.

''Ini kerana ada sesuatu berlaku, mungkin ada tekanan dan masalah. Justeru, ibu bapa perlu memerhati perubahan personalitinya.

''Kanak-kanak ini mungkin mengalami penderaan seksual secara fizikal dan psikologi. Mereka didera sehingga menyebabkan mereka lebih suka menyendiri dan pendiam.

''Namun begitu, kanak-kanak ini juga boleh menjadi sebaliknya iaitu nakal. Kadangkala, kanak-kanak yang mempunyai masalah di sekolah seperti dibuli oleh rakan sebaya turut menyumbang kepada sikap pendiam ini,'' menurutnya.

Doa menghindari sihir


Menurut Ibn Abi Hatim dan Abu al-Sheikh daripada Laith bin Abi Sulaim r.a, beliau berkata: “Ayat ini dapat menjadi penawar kepada perbuatan sihir dengan izin Allah”.

Allah SWT menjelaskan perjuangan Nabi Musa a.s dan penentangannya kepada Firaun, menyebabkan Firaun mengumpulkan semua ahli sihir terkemuka pada zamannya untuk melawan utusan Allah itu.

Apabila Nabi Musa a.s dan ahli-ahli sihir sudah dihimpunkan di hadapan khalayak ramai pada hari yang dijanjikan itu, maka pertandingan dimulakan dengan dialog, siapakah yang akan memulakan kehebatan masing-masing.

Ahli-ahli sihir sudah pun dijanjikan dengan pelbagai nikmat dunia seperti pangkat, harta dan sebagainya jika berjaya mengalahkan Nabi Musa.

Ahli-ahli sihir mula mencampakkan tali-tali mereka lalu gemparlah suasana melihat ular-ular besar yang menakutkan di hadapan mereka. Nabi Musa turut rasa gentar sehinggalah turun wahyu Allah kepadanya supaya bertenang dan membaca ayat-ayat di atas.

Kemudian, giliran Nabi Musa pun sampai. Lalu tongkatnya dilepaskan. Ahli-ahli sihir menjadi gamat kerana apa yang berlaku di hadapan mereka bukanlah sihir olok-olok. Ia adalah kebenaran dari langit tinggi. Mereka akhirnya beriman kepada Musa meninggalkan Firaun dalam kebingungan. (Fi Zilalil Quran, tafsir surah Yunus ayat 81-82).

Khasiat dan kaifiat beramal

Caranya ialah dengan membacakan ayat-ayat ini bersama ayat ke 118 hingga 121 surah al-A’raaf dan ayat ke 69 surah Taha kepada bekas yang mengandungi air.

Kemudian air itu disiram ke atas kepala orang yang terkena sihir itu. (al-Durrul Manthur, tafsir ayat 81-82 surah Yunus)

* Petikan buku 101 Doa Para Nabi dan Rasul dalam al-Quran Khasiat & Kaifiat Beramal terbitan Telaga Biru Sdn. Bhd.